برنده جایزه صلح نوبل: شبکه‌‌های اجتماعی «لجن‌پراکنی» می‌کنند

«غول‌های فناوری اجازه داده‌اند ویروس دروغ هر یک از ما را آلوده کند»

ماریا رسا، روزنامه‌نگار و کنشگر فیلیپینی، یکی از برندگان جایزه صلح نوبل امسال - Odd ANDERSEN / AFP

یکی از برندگان جایزه صلح نوبل امسال به شرکت‌های اینترنتی آمریکایی به‌دلیل آنچه او در شبکه‌های اجتماعی «لجن‌پراکنی سمی» خواند، حمله کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ماریا رسا، روزنامه‌نگار و کنشگر فیلیپینی در سخنرانی‌‌اش روز جمعه،۱۰ دسامبر، در نروژ گفت که «غول‌های فناوری اجازه داده‌اند ویروس دروغ هر یک از ما را آلوده کند.»

این فعال حقوق بشر ۵۸ ساله و یکی از بنیان‌گذاران سایت خبری «راپلر»، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک را به سود بردن از گسترش نفرت متهم کرد.

او در ادامه، غول‌های اینترنتی آمریکا را متهم کرد که «در برابر حقایق و روزنامه‌نگاران مغرضانه رفتار می‌کنند» و از «قدرت خداگونه» خود برای ایجاد تفرقه بهره می‌برند.

ماریا رسا تاکید کرد: «بزرگ‌ترین نیاز امروز ما تغییر چنین نفرت و خشونتی است که مثل یک لجن سمی در اکوسیستم اطلاعاتی ما جریان یافته است.»

متا، شرکت جدید فیس‌بوک، اخیرا اعلام کرده است که ویژگی‌های جدیدی را معرفی می‌کند تا مردم بتوانند بر آنچه در صفحات خبری آن‌ها نشان داده می‌شود، کنترل بیشتری داشته باشند. این شبکه اجتماعی در سال‌های اخیر به‌شدت زیر ذره‌بین و موردانتقاد قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جایزه حقوق بشر از سوی کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۱۶ مهر (هشتم اکتبر) اعلام کرد، این جایزه را به دلیل «تلاش برای پاسداشت آزادی بیان» به این دو خبرنگار داده است.

هر دو روزنامه‌نگار به دلیل تحقیقاتی که خشم حاکمان کشورهایشان را برانگیخته است، شناخته می‌شوند و با تهدیدهایی مواجه شده‌اند.

جایزه حقوق بشر برخلاف سایر جوایز نوبل در خارج از سوئد و در اسلو، پایتخت نروژ اهدا می‌شود و این تنها جایزه نوبلی بود که امسال به‌صورت حضوری اعطا شد.

ماریا رسا، روز جمعه ۱۹آذر (۱۰ دسامبر) در تالار شهر اسلو جایزه صلح نوبل را به همراه همکارش دیمیتری موراتوف، سردبیر روزنامه روسی «نوایا گازتا» دریافت کرد.

موراتوف ۶۰ ساله از مهمانان این مراسم خواست برای خبرنگارانی که در جریان کارشان کشته‌شده‌اند، یک دقیقه سکوت کنند.

او بابیان این‌که روزنامه‌نگاری در روسیه «دوران تاریکی» را سپری می‌کند، گفت: «اخیرا بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار، مدافع حقوق بشر و سازمان‌ غیردولتی از سوی وزارت دادگستری روسیه عوامل بیگانه و دشمنان مردم نامیده شده‌اند.»

موراتوف که برای چندین دهه از آزادی بیان در روسیه دفاع کرده است همچنین گفت: «شرایط نامناسب باعث شده است بسیاری از خبرنگاران شغل خود را از دست بدهند. آن‌ها مجبور به ترک کشور شده‌ و از فرصت زندگی عادی محروم شده‌اند.»

موراتوف سال‌ها در زمینه پیگیری رسانه‌ای قتل روزنامه‌نگاران در روسیه فعالیت کرده است. در ماه اوت هنگامی‌که او به‌عنوان برنده جایزه نوبل اعلام شد، کرملین به او تبریک گفت و او را «فردی بااستعداد و شجاع» توصیف کرد.

بیشتر از جهان