ادعای یک دفتر حقوقی: قرنطینه در هتل، نقض حقوق بشر است

این گروه از وکلا، به نمایندگی از مسافران بریتانیایی که مجبور به قرنطینه اجباری شده‌اند، به دادگاه شکایت برده است

بسیاری از مسافران بریتانیایی تا تصویب قانون قرنطینه در هتل، برای بازگشتن از کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و نیجریه فرصت کمی داشتند- Tolga Akmen / AFP

وکلا اواخر امروز به دادگاه‌های قضایی سلطنتی اعلام خواهند کرد که تدابیر بریتانیا در مورد قرنطینه در هتل «نقض حقوق بشر» است.

 گروه دعاوی حقوقی «پی‌جی‌ام‌بی‌ام» (PGMBM) درباره سیاستی که اخیرا برگشت داده‌ شده است و بر اساس آن افرادی که از کشورهای فهرست قرمز به بریتانیا سفر می‌کنند مجبورند به مدت ۱۰ روز در قرنطینه بمانند که برای هر فرد دو هزار و ۲۸۵ پوند و برای هر زوج سه هزار و ۷۱۵ پوند هزینه در بر دارد، به دنبال بازبینی قضایی است.

اعضای تیم حقوقی این موسسه، قرنطینه اجباری در هتل را برای افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند، غیرقانونی و ناقض حق آزادی فردی‌ آن‌ها می‌دانند.

پس از تغییرات ناگهانی اخیر در فهرست قرمز- که وزیران ۱۱ کشور آفریقایی را به دلیل نگرانی از سویه اومیکرون به آن اضافه کردند- بسیاری از مسافران بریتانیایی تا تصویب قانون قرنطینه در هتل، برای بازگشتن از کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و نیجریه فرصت کمی داشتند.

از همه مهم‌تر برخی افراد -مانند امیلی منی و اون هنکاک که برای دیدار با اقوامشان به آفریقای جنوبی رفته بودند- دریافتند که به دلیل ظرفیت محدود نمی‌توانند در چند روز اول تغییر قانون، اتاقی در هتل قرنطینه بگیرند و مجبورند بازگشتشان را به تاخیر بیندازند و هزینه سفر خارج از کشورشان افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده دیگری که باید برای آن اقدام قانونی صورت گیرد، مربوط به زنی است که برای ملاقات پدر محتضرش سفر کرده بود و چهار روز پس از قرنطینه در هتل، به او خبر دادند که پدرش درگذشته است.

او می‌گوید از دیدن همسرش محروم شده است و مقام‌ها به او گفته‌اند که همسرش برای پیوستن به او در قرنطینه باید هزینه بپردازد و مراحل را از اول طی کند.

این زن به موسسه پی‌جی‌ام‌بی‌ام گفت: «پرسیدم اگر سلامت روانی من به خطر بیفتد چه کار می‌کنید و افسر مربوطه گفت که سلامت روانی همه در هتل مخصوص قرنطینه به خطر می‌افتد و من را از چالش حقوقی قریب‌الوقوعی خبردار کرد.»

قرنطینه در هتل از فوریه ۲۰۲۱ شروع شد و مسافرانی که موفق نمی‌شدند بسته دستوری دولت را رزرو کنند، به پرداخت جریمه ۱۰ هزار پوندی تهدید می‌شدند.

تا به امروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر مجبور شده‌اند بعد از وارد شدن به بریتانیا از کشورهای فهرست قرمز، قرنطینه شوند.

روز گذشته بوریس جانسون، نخست‌وزیر، خبر داد که ممکن است این خط مشی در هفته‌های آینده بازنگری شود.

ریچل از خبرگزاری اکسس در کنفرانس خبری چهارشنبه داونینگ استریت (دولت بریتانیا) پرسید: «چرا مسافران بریتانیایی کاملا واکسینه شده که در کشورهای فهرست قرمز گیر کرده‌اند نمی‌توانند پس از بازگشت، به جای هتل خود را در خانه‌‌شان قرنطینه کنند؟»

«هتل‌های قرنطینه خیلی گران‌اند. به‌خصوص که در مدت کوتاهی هم اعلام شده است و به مسافران فرصت داده نشده است که به خانه‌هایشان برگردند.»

بوریس جانسون پاسخ داد: «با توجه به اینکه اومیکرون در حال حاضر نه تنها در کشورهای فهرست قرمز بلکه در تمام دنیا در حال پخش است، به نظر من این چالشی عادلانه است؛ ما فهرست قرمز و روشی را که به کار می‌گیریم بازبینی خواهیم کرد.»

«اما در آینده بسیار نزدیک بسیار مهم است که واکنشی بسیار سریع به اومیکرون نشان دهیم و اقدام‌های مرزی بسیار سختی اعمال کنیم تا ورود این سویه به  کشور را کندتر کنیم.»

«هدف از این اقدام‌ها همین است و تا رسیدن به هدف ادامه خواهد داشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان