دور هفتم مذاکرات وین؛ اظهار نظرهای مثبت طرف‌های درگیر

میخائیل اولیانف نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز جلسه امروز را «سازنده» توصیف کرد

معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، روز پنجشنبه و پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام گفت طرف‌های مختلف برای استمرار گفت‌وگوها «اراده جدی» دارند.

علی باقری کنی در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت، در جلسه امروز کمیسیون برجام طرف‌های مختلف، از جمله ایران، دیدگاه‌های خود را در مورد روند آتی گفت‌وگوها بیان کردند.

وی اضافه کرد، ایران هم تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش که قبلا بیان کرده است، با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای ورود به مذاکرات جدی دارد.

مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین در مورد دستیابی به توافق برای بازگشت ایران و آمریکا به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت، اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، ایران قطعا هیچ مانعی نمی‌بیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای باقری افزود، همین که طرف‌های مختلف اراده جدی دارند برای استمرار گفت‌وگوها، نشان دهنده این است که دو طرف می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شود.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات نیز پیشتر گفت که احساس او پس از جلسه امروز این است که همه هیئت‌ها بر این اراده هستند که باید برای رسیدن به توافق جهت احیای برجام با یکدیگر کار کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز ابراز امیدواری کرد دور هفتم مذاکرات که امروز از سر گرفته شده‌ نتیجه‌بخش باشد و گفت مسکو از تهران و واشنگتن می‌خواهد در جریان مذاکرات، گام‌های خود را هماهنگ کنند.

ماریا زاخاروا تاکید کرد که روسیه راه دیگری به غیر از تسریع رایزنی‌ها و همچنین اتکا به تجربیات و نتایج دورهای قبلی مذاکرات نمی‌بیند.

میخائیل اولیانف نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز جلسه امروز را «سازنده» توصیف کرد و گفت همه طرف‌ها توافق نظر داشتند که برجام باید «با موفقیت و با سرعت» احیا شود.

ایران و آمریکا از آوریل تا ژوئن امسال شش دور گفت‌وگوی غیرمستقیم داشتند که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد. دور هفتم مذاکرات، که نخستین دور در دولت ابراهیم رئیسی است، از دوشنبه هفته پیش آغاز شد.

هیئت مذاکره‌کننده جدید ایران هفته گذشته گفت پیشنهادهای خود را در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ارائه کرده است، اما طرف‌های مقابل آنها را غیرقابل پذیرش دانسته و گفته‌اند نتایج شش دور مذاکره قبلی در پیش‌نویس‌های جدید نادیده گرفته شده است.