پیشنهاد مدیر مسئول کیهان: تنگه هرمز را ببندید

پیش‌تر حسن روحانی هم گفته بود اگر نفتی از ایران صادر نشود، هیچ نفتی از خلیج‌فارس صادر نخواهد شد

تنگه هرمز - عکس از برنا

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به حکم ایالات متحده برای مصادره محموله دو کشتی متعلق به جمهوری اسلامی که برای یمن و ونزوئلا سلاح ارسال می‌کردند، در مطلبی نوشت بستن تنگه هرمز به روی کشور‌هایی نظیر آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی حق مسلم و قانونی جمهوری اسلامی ایران است و نباید در استفاده از این حق قانونی کشورمان کمترین تردیدی به خود راه بدهیم.

حسین شریعتمداری که به طور سنتی به بیت رهبر جمهوری اسلامی نزدیک است، در آستانه دور جدید مذاکرات احیای برجام، با بیان اینکه «تنگه هرمز، دومین تنگه پرترافیک دنیاست که روزانه نزدیک به ۱۸ میلیون بشکه نفت که معادل ۴۲ درصد نفت خام حمل شده جهان توسط نفتکش‌هاست از آن عبور می‌کند»، افزود جمهوری اسلامی حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه هرمز را به روی تمامی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی ببندد و دلیلی ندارد که کشور‌های متخاصم از تنگه‌ای که در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند.

اگرچه این نخستین بار نیست که مسئولان جمهوری اسلامی از این قبیل اظهارات بیان می‌کنند. پیش‌تر، حسن روحانی، رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران در زمانی که آمریکا اعلام کرد که دیگر معافیتی برای خریداران نفت ایران نخواهد داد اعلام کرده بود که «اگر نفتی از ایران صادر نشود، هیچ نفتی از خلیج‌فارس صادر نخواهد شد». روحانی بعدتر اعلام کرد که این سخنان او به معنای تصمیم ایران به بستن تنگه هرمز نیست.

۲۲ اردیبهشت سال ٩٨، تنها ۴ روز پس از زمانی که روحانی از «استراتژی اقدام متقابل» سخن گفت، نخستین حادثه برای نفتکش‌ها در حاشیه جنوبی دریای عمان و در بندر فجیره رخ داد. تیم بررسی بین‌المللی این حادثه اعلام کرد که این اقدام به صورتی حساب‌شده و با استفاده از مین‌های مغناطیسی صورت گرفته است. گرچه آمریکا و عربستان ایران را مسئول این حمله اعلام کردند ولی ایران نقش خود را تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های اخیر در منطقه خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز، بارها اعلام شده که نیروهای منتسب به جمهوری اسلامی برای کشتی‌های تجاری بین‌المللی موانعی ایجاد کرده‌اند و حتی باعث آسیب‌های جدی به این کشتی‌ها شده‌اند. این نگرانی همیشه وجود داشته که اختلال در روند تجارت در خلیج فارس خصوصاً با توجه به ترانزیت بخش بزرگی از انرژی جهان از تنگه هرمز، می‌تواند بازارهای بین‌المللی را با شوک مواجه کند. از این رو ایالات متحده و کشورهای اروپایی صراحتاً اعلام کرده‌اند که خود را موظف به تأمین امنیت این منطقه می‌دانند. به عبارت دیگر اگر ایران اقدامی مطابق با گفته‌های شریعتمداری انجام دهد، به طور طبیعی با واکنش بین‌المللی مواجه خواهد شد.

افزایش حوادث مختلف برای کشتی‌های عبوری در این منطقه سبب افزایش نرخ بیمه نفتکش‌ها و دیگر انواع کشتی‌های تجاری شده است که مستقیماً بر سود حاصل از فروش نفت و دیگر فراورده‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و همچنین نرخ کالاهای وارداتی تأثیر داشته است. کشورهای همسایه ایران نگران تداوم این ناامنی و تأثیر منفی آن بر ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصادشان هستند.