«بال شاهین» بر فراز غرفه امارات در اکسپو ۲۰۲۰

«ما به همراه معماران در سراسر نمایشگاه به دنیا نشان می‌دهیم که می‌توانیم سازه پایدار بسازیم»

در قلب نمایشگاه جهانی اکسپو در دبی، غرفه کشور میزبان، امارات متحده عربی یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های معماری را به نمایش گذاشته‌شده است.

این ساختار چهار طبقه با ۲۸ بال فیبر کربنی پوشانده شده است که می‌توانند در عرض حدود سه دقیقه به طور کامل باز شوند تا صفحه‌های خورشیدی داخلی نمایان شوند.

سانتیاگو کالاتراوا، معمار مشهور اسپانیایی-سوئیسی که این غرفه را طراحی کرده است، می‌گوید: «چارچوب مفهومی بر اساس الهام از نیروی شاهین، پرنده ملی امارات بود. بال‌ها می‌توانند خود را در وضعیت ۱۱۰ تا ۱۲۵ درجه قرار دهند تا نور خورشید را بهتر جذب کنند و انرژی تولید شده به شبکه اصلی برق ارسال می‌شود. با توجه به ‌اندازه و وزن بزرگ بال‌ها، آن‌ها با استفاده از قدرت سه سیلندر هیدرولیک حرکت می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازه گواهی پلاتینیوم LEED را که بالاترین رتبه در سیستم رتبه‌بندی ساختمان‌های سبز در جهان است را نیز دریافت کرد. کالاتراوا این رویداد را فرصتی برای معماران می‌بیند تا راه‌حل‌های جدیدی را برای چالش‌های جهانی مطرح کنند. او می‌گوید: «ما به همراه معماران در سراسر نمایشگاه به دنیا نشان می‌دهیم که می‌توانیم سازه پایدار بسازیم.»

«محیطی خنک و آرام»

این غرفه با مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع، بزرگ‌ترین غرفه اکسپو است و از هر طرف توسط مناطق محوطه‌سازی شده با گیاهان احاطه شده است. خود ساختمان شبیه یک چادر بادیه‌نشین سنتی است که در اطراف سالنی کروی شکل با نورگیر بزرگ قرار دارد.

کالاتراوا توضیح می‌دهد: «ازآنجایی‌که اکسپو ۲۰۲۰ در منطقه‌ای بسیار گرم برگزار می‌شود، مهم بود که ما محیطی خنک و آرام ایجاد کنیم تا به بازدیدکنندگان از نور خورشید پناه بدهیم. ما توانستیم این کار را با ترکیب استخرهای آبی بزرگ و درختانی که به‌طور طبیعی هوا را خنک می‌کنند، ایجاد سایه و کاهش گرمای منعکس‌شده انجام دهیم و این فضا را به پناهگاهی غرق‌شده در برابر قرار گرفتن در معرض مستقیم شرایط آب و هوایی شدید تبدیل می‌کند.»

کالاتراوا می‌گوید که اصول راهنمای طراحی غرفه و تجربه آن با مضامین اکسپو «پایداری و اتصال» مطابقت دارد. او می‌گوید: «می‌خواستم بازدیدکنندگان فرصتی برای کشف تاریخ غنی منطقه و همچنین نوآوری‌های کنونی و چشم‌اندازهای آینده آن داشته باشند.»

مانند چندین غرفه دیگر، این غرفه نیز پس از پایان نمایشگاه در مارس ۲۰۲۲ برای مصارف فرهنگی تغییر کاربری داده خواهد شد.

بیشتر از جهان