پیامدهای فاجعه‌بار ادامه بحران کرونا بر آموزش‌وپرورش

مدارس در سراسر جهان برای مدت‌ها تعطیل و در هر کشور میلیون‌ها دانش‌آموز از ادامه تحصیل محروم شدند

با شیوع کرونا مدارس و مراکز خصوصی آموزشی بسیاری از کشورها با کاهش بودجه مواجه شدند - Michael loccisano / AFP

انتشار شتابان ویروس کرونا و تداوم این بیماری مرگ‌بار و همه‌گیر که پیوسته با سویه‌های خطرناک و جدیدی سر بلند می‌کند، سراسر جهان را با محدودیت‌ها، اتخاذ تدابیر بهداشتی ویژه و دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. پیامدهای فاجعه‌بار این بحران در حال گسترش زندگی بشر را در تمام عرصه‌های مختلف به چالش دچار کرده و به بروز مشکلاتی تازه‌ منجر شده است.

این بیماری مرگ‌بار علاوه بر اینکه در عرض کمتر از دو سال میلیون‌ها انسان را به کام مرگ کشانده، بخش‌های اقتصاد، صنعت، گردشگری و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را هم به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است. با این حال، بخش آموزش‌وپرورش با توجه به ويژگی‌ و اهمیتی که برای آینده جامعه جهانی دارد، نسبت به همه عرصه‌ها آسیب و زیان بیشتری متحمل شده است.

مدارس در سراسر جهان برای مدت‌ها تعطیل و در هر کشور میلیون‌ها دانش‌آموز از ادامه تحصیل محروم شدند و این وضعیت بحرانی همچنان برای مدت نامشخصی ادامه خواهد داشت. در این دوران، نه تنها دانش‌آموزان از رفتن به مدرسه محروم ماندند، بلکه مدارس و مراکز خصوصی آموزشی بسیاری از کشورها با کاهش بودجه مواجه شدند و در سراشیبی سقوط و ورشکستگی قرار گرفتند.

در حالی‌ که کشورهای ثروتمند و مدارس مجهز در کشورهای جهان سوم سعی دارند برای جبران تعطیلی مدارس برنامه‌های درسی را همچنان از طریق فضای مجازی ادامه دهند، این امکانات برای صدها میلیون‌ دانش‌آموز در کشورهای فقیر فراهم نیست و در نتیجه، با گذشت هر روز، بخش آموزش‌وپرورش با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، بانک جهانی و آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار دادند که بحران فزاینده کرونا نسبت به سال ۲۰۲۰ شدیدتر شده و تعطیلی طولانی‌مدت مدارس به دلیل همه‌گیری می‌تواند برای نسل کنونی دانش‌آموزان تریلیون‌ها دلار هزینه داشته باشد.

بانک جهانی، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در گزارش خود اعلام کردند که نسل فعلی دانش‌آموزان در نتیجه اختلال در برگزاری کلاس‌های درس به دلیل انتشار بیماری همه‌گیر کرونا در معرض خطر از دست دادن حدود ۱۷ تریلیون دلار از درآمد خود است که تقریبا معادل ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. این رقم بیشتر از تخمین‌های قبلی در سال ۲۰۲۰ است که نشان می‌داد دانش‌آموزان به دلیل محدودیت‌های همه‌گیری کرونا در سطح جهان، ۱۰ تریلیون دلار از دست بدهند.

ساودرا جیمی، مسئول بخش آموزش بانک جهانی، می‌گوید که بحران همه‌گیری کرونا برنامه‌های آموزشی در سراسر جهان را تعطیل کرده است. او می‌افزاید: «با وجود گذشت بیش از ۲۱ ماه از آغاز انتشار ویروس کرونا، مدارس هنوز به روی میلیون‌ها کودک بسته‌اند و دیگران ممکن است هرگز نتوانند به مدرسه بازگردند.» او خاطرنشان کرد: «ضایعات تحصیلی که بسیاری از کودکان با آن مواجه‌اند، از نظر اخلاقی پذیرفتنی نیست.»

البته اختلال‌های آموزشی برای همه دانش‌آموزان یکسان نیست؛ به‌ویژه اینکه مطالعه اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد کودکان فقیر و افراد دارای معلولیت جسمی فرصت کمتری برای دسترسی به آموزش از راه دور دارند، در حالی که دانش‌آموزان کلاس‌های ابتدایی به‌طور کلی بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در این گزارش همچنین آمده است که در بسیاری از کشورهای فقیر، دختران دانش‌آموزبه کلاس‌های آموزشی آنلاین کمتر دسترسی دارند.

هرچند همه کشورهای جهان برای تقویت اقتصاد خود در مواجهه با پیامدهای همه‌گیری کرونا تدابیر ویژه‌ای در پیش گرفته‌اند، عموما کمتر از سه درصد این بودجه به بخش آموزش‌وپرورش اختصاص یافته است. در حالی‌ که هم اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دانش‌آموز در کشورهایی زندگی می‌کنند که امکانات لازم برای ارائه آنلاین دروس در آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر از جهان