تحریم عوامل سرکوب در ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا

یگان ویژه ناجا، «نیروهای ویژه پادوحشت» موسوم به «نوپو»، زندان مرکزی اصفهان و زندان زاهدان تحریم شدند

ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا در واشنگتن - USTreasuryDept /Facebook

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امروز سه شنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) فهرست افراد و‌ نهادهایی از سه کشور را منتشر کرد که به دلیل نقض جدی حقوق بشر و اقدامات سرکوبگرانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه، مخالفان سیاسی و معترضان خشونت‌پرهیز مورد تحریم‌های این نهاد قرار می‌گیرند.

وزارت خزانه‌داری اقدام خود را در راستای تعهد دولت آمریکا به دموکراسی اعلام کرد و تأکید کرد هدف این تحریم‌ها پاسخگو کردن کسانی است که اعتماد به نهادهای دموکراتیک را تضعیف می‌کنند.

در بیانیه مطبوعاتی این وزاتخانه گفته شده دو نهاد و دو فرد ایرانی به تشخیص وزارت خارجه آمریکا مبنی بر مسئولیت آنها در برخی موارد نقض جدی حقوق بشر در ایران در این فهرست گنجانده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یگان ویژه ناجا، «نیروهای ویژه پادوحشت» موسوم به «نوپو»، زندان مرکزی اصفهان و زندان زاهدان از نهادها و سازمان‌هایی هستند که در این فهرست مشمول تحریم شده‌اند.

حسن کرمی، فرمانده نیروهای یگان ویژه؛ محسن ابراهیمی، فرمانده نیروهای نوپو؛ سید رضا موسوی اعظمی، فرمانده یکی از یگان‌های نوپو؛ غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج؛ لیلا واثقی، فرماندار (پیشین) شهر قدس؛ علی همتیان و مسعود صفدری از بازپرسان زندان اوین؛ صغری  خدادادی، مدیر زندان زنان قرچک؛ محمد کرمی، فرانده نیروهای قدس در جنوب شرق ایران؛ افراد ایرانی هستند که بر اساس بیانیه تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا مشمول تحریم‌های این کشور  شده‌‌اند.

آندریا ام گاکی، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید این نهاد به مقابله با اقتدارگرایی ادامه خواهد داد و به دنبال پاسخگو کردن کسانی است که دست به سرکوب خشونت‌بار مردمی می‌زنند که خواهان بهره بردن از حقوق انسانی خود و آزادی‌های اساسی‌اند.

در این بیانیه تأکید شده رژیم‌های سیاسی سرکوبگر غالبا در درازمدت بی‌ثبات هستند و در منطقه خود و جهان نیز بی‌ثباتی می‌پراکنند و تهدیدی علیه صلح و امینت دیگر کشورها هستند. درنتیجه وزارت خزانه‌داری آمریکا پشتیبانی از حقوق بشر را نه تنها سازگار با ارزش‌های آمریکایی می‌داند بلکه آن‌را در راستای منافع ملی ایالات متحده نیز ارزیابی می‌کند.

افرادی از کشورهای سوریه و اوگاندا نیز در این فهرست گنجانده شده‌اند.