اسکار «قهرمان» فرهادی را پذیرفت

آکادمی اسکار نام فیلم‌هایی را که برای رقابت در بخش بین‌الملل ۲۰۲۲ پذیرفته شده‌اند، اعلام کرد

«اصغر فرهادی با فیلم قهرمان می‌تواند برنده شدن سومین تندیس اسکار برای سرزمین مادری‌ خود را انتظار داشته باشد»  - CHRISTOPHE SIMON / AFP

«قهرمان» ساخته اصغر فرهادی که از طرف ایران به آکادمی اسکار فرستاده شده است، برای رقابت در نودوچهارمین دوره این رویداد پذیرفته شد.

به گزارش ورایتی، در این فهرست در بخش انیمیشن بلند، ۲۶ فیلم، در بخش فیلم مستند بلند، ۱۳۸ فیلم و در بخش بین‌المللی، ۹۳ فیلم واجد شرایط تشخیص داده شدند.

برخی از رقبای «قهرمان» در بخش بین‌المللی عبارتند از: «آزادی بزرگ» از اتریش، «جزیره درون» از آذربایجان، «صخره‌نوردها» از چین، «تیتان» از فرانسه، «دست خدا» از ایتالیا، «ماشین مرا بران» از ژاپن، «بدترین آدم دنیا» از نروژ، «رئیس خوب» از اسپانیا و «فرار» از دانمارک.

مراسم اهدای جوایز اسکار هشتم اسفند ۱۴۰۰ در سالن «تئاتر دالبی» هالیوود برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت تخصصی سینمایی ورایتی در روز ۲۸ اکتبر با تمجید از فیلم قهرمان نوشته بود: «پس از فیلم‌های «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند»، قهرمان چهارمین فیلم این فیلمساز ایرانی است. این درام که در ایران فیلمبرداری شده، به گفته خود فرهادی از مشاهدات او از جامعه ایران در عصر رسانه‌های اجتماعی نشات گرفته شده است.»

در ادامه گزارش ورایتی آمده است: «فرهادی که پیش از این دو جایزه بین‌المللی اسکار برای فیلم‌های «جدایی» در سال ۲۰۱۱ و «فروشنده» در سال ۲۰۱۶ برنده شده بود، درباره فیلم جدیدش گفته است: گاهی در اخبار ایران، داستان‌هایی درباره افراد بسیار متوسطی می‌شنوید که در زندگی روزمره‌ خود کاری را انجام می‌دهند که بسیار نوع‌دوستانه است؛ وجهه انسانی آن‌ها چند روز در جامعه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و سپس فراموش می‌شوند. داستان ظهور و سقوط این افراد چیزی است که برای من جالب بود.»

به گفته کلیتون دیویس، سردبیر بخش جوایز فیلم ورایتی، «فرهادی با فیلم قهرمان می‌تواند برنده شدن سومین تندیس اسکار برای سرزمین مادری‌ خود را انتظار داشته باشد. این اتفاق باعث می‌شود او تنها یک پله از فدریکو فلینی، فیلمساز ایتالیایی، عقب‌تر باشد که در زمان حیات خود چهار فیلم برنده اسکار را کارگردانی کرد.»

پیش‌تر نیز اسکات فین‌برگ، منتقد و نویسنده هالیوود ریپورتر، پس از بررسی‌ نامزدهای احتمالی جوایز اسکار ۲۰۲۲، پیش‌بینی کرده بود که فیلم «قهرمان» در پنج بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم بین‌المللی نامزد جایزه اسکار شود.

«قهرمان» در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ موفق شد به طور مشترک با فیلم «کوپه شماره ۶» ساخته یوهو کوآسمانن، کارگردان فنلاندی، جایزه بزرگ این جشنواره را کسب کند.

بیشتر از فیلم