طالبان، مانع برگزاری نشست خبری وکلای مدافع افغانستان شد

قاری بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان تایید کرد که نیروهای وزارت داخله طالبان، مانع برگزاری نشست رسانه‌ای وکلای مدافع شده‌اند

تلاش و تاکید همه وکلای مدافع این است که از ادغام این انجمن با وزارت عدلیه طالبان جلوگیری شود - ایندیپندینت فارسی

افراد مسلح طالبان، صبح روز یکشنبه، ۱۴ آذر با هجوم به هتل استقلال در شهر کابل، مانع برگزاری نشست رسانه‌ای وکلای مدافع مستقل افغانستان شدند.

اعضای انجمن وکلای مدافع مستقل افغانستان، قرار بود ساعت ۱۰ صبح به‌وقت محلی، یک نشست رسانه‌ای‌ در هتل استقلال شهر کابل برگزار کنند و در آن اعتراضشان را به تصمیم اخیر وزارت عدلیه طالبان که استقلال این انجمن را از آنان گرفته است، ابراز نمایند.

یک عضو انجمن وکلای مدافع افغانستان به‌شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندینت فارسی گفت: «حدود ۲۵۰ تن از وکلای مدافع در هتل استقلال کابل جمع شده بودیم تا نشست رسانه‌ای خود را برگزار کنیم، اما افراد مسلح طالبان به محل برگزاری نشست هجوم آوردند و مانع برگزاری آن شدند.»

این عضو انجمن وکلای مدافع افغانستان گفت، تلاش و تاکید همه وکلای مدافع این است که از ادغام این انجمن با وزارت عدلیه طالبان جلوگیری شود و انجمن همچنان مستقل بماند و نشست رسانه‌ای نیز قرار بود درباره همین مسئله برگزار شود.

این منبع افزود: «افراد مسلح طالبان، قبل از برگزاری نشست داخل هتل استقلال شدند و حتی اجازه ندادند چراغ‌های سالن روشن شوند. آنان گوشی‌های همراه وکلای مدافع و شرکت‌کنندگان را بازرسی کردند و اجازه ندادند از محل برگزاری عکس و فیلم گرفته شود.»

عکس‌هایی که از بیرون هتل استقلال در فضای مجازی منتشرشده است، نشان می‌دهد که شماری از اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان، به لغو نشست رسانه‌ای اعتراض می‌کنند. در این عکس‌ها دیده می‌شود که افراد مسلح طالبان تلاش دارند آنان را پراکنده و از محل برگزاری نشست دور سازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاری بلال کریمی از سخنگویان طالبان در مصاحبه با خبرنگار ایندیپندنت فارسی، لغو نشست رسانه‌ای اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان را تایید کرد و گفت: نیروهای وزارت داخله (کشور) طالبان، نشست مذکور را لغو کرده‌اند. آقای کریمی افزود: «اعضای انجمن وکلای مدافع، باید قبل از برگزاری نشست‌، وزارت داخله را در جریان می‌گذاشتند، به دلیل اینکه آن‌ها جواز برگزاری نشست را نداشتند. وزارت داخله به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی از برگزاری نشست جلوگیری کرد.»

شورای وزیران طالبان در ۲۸ آبان تصمیم گرفت تا به استقلال وکلای مدافع در افغانستان پایان دهد و انجمن وکلای مدافع را که در سال ۱۳۸۷ خورشیدی با حمایت انجمن بین‌المللی وکلای مدافع ایجاد شده بود با وزارت عدلیه ادغام کند. در‌پی این تصمیم، وزارت عدلیه طالبان یک عضو این گروه به نام مولوی محمد مصطفی را به‌عنوان رئیس انجمن وکلای مدافع تعیین کرد و به وکلای مدافع مستقل در سراسر افغانستان دستور داد که برای ادامه کارشان به وزارت عدلیه مراجعه کنند و پس از سپری کردن آزمون و شرایط جدید، جواز کار دریافت کنند.

قاری بلال کریمی، در مورد ادغام انجمن وکلای مدافع به وزارت عدلیه و پایان دادن به استقلال وکلای مدافع گفت: «آنان مثل سابق می‌توانند به کارشان ادامه دهند، اما باید طبق قوانین جدید و زیر نظارت وزارت عدلیه کار کنند. دلیلش این است که همه فعالیت‌ها در کشور باید بر اساس قوانین جدید انجام شوند.»

با این‌ حال اعضای انجمن وکلای مدافع افغانستان، با ابراز نگرانی از ادغام این انجمن با وزارت عدلیه طالبان گفته‌اند این کار به معنی پایان دادن به کار وکلای مستقل مدافع است، زیرا وکلای دولتی فقط می‌توانند براساس منافع دولت و ساختارهای بسته و تعریف‌شده حقوقی در دولت ابراز نظر کنند. این انجمن در اوایل سپتامبر با انتشار گزارشی در مورد اوضاع وکلای مدافع در رژیم طالبان ابراز نگرانی کرد و خواستار دوام کار آنان برای تامین حق و عدالت شد.

۱۵۰۰تن از ۶۰۰۰ عضو انجمن وکلای مدافع افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند. اعضای زن این انجمن گفته‌اند، قوانین جدید طالبان، ضمن اینکه به استقلال وکلای مدافع پایان داده است، کار و فعالیت زنان در این زمینه را نیز متوقف کرده است.

باوجودی که در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان، صدها تن از وکلای مدافع و قاضی‌های زن از ترس طالبان افغانستان را ترک کردند، اما هنوز شمار زیادی از زنان عضو انجمن وکلای مدافع در افغانستان حضور دارند. شماری از این زنان برای دادخواهی و ادامه استقلال کاری وکلای مدافع در نشست رسانه‌ای روز یکشنبه که طالبان آن را لغو کرد، حضور داشتند.