نمایش نمونه‌های منحصر به فرد جهانی در موزه خودروهای تاریخی ایران

مرسدس، پورشه و فولکس‌واگن با یکدیگر همکاری کردند تا اتومبیلی بی‌مانند را برای ولیعهد بسازند

موزه خودروهای تاریخی ایران پس از سال‌ها با نمایش تعدادی از خودروهای منحصربه‌فرد تاریخی افتتاح شد. 

سرانجام، پس از نیم‌قرن در پرده ماندن، اتومبیل‌های مجموعه سلطنتی دوباره به نمایش درآمده‌اند و موزه خودروهای تاریخی ایران که در هفته‌های اخیر به روی عموم باز شده نظر هزاران نفر را به خود جلب کرده است.

نمونه‌های به نمایش درآمده در این موزه، خودروهای خریداری‌شده توسط خانواده سلطنتی ایران در دوره پهلوی و کالسکه‌های قاجاری هستند.

محمد فعال، مدیر موزه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما این خودروها را بخشی از میراث فرهنگی ایران می‌دانیم.» این موزه توسط «بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی» اداره می‌شود که مانند بسیاری دیگر از اموال مصادره شده، این خودروها را نیز در فهرست بی‌پایان دارایی‌های خود دارد.

یکی از شاهکارهای موجود در این موزه حاصل همکاری چند غول خودروسازی است. در سال ۱۹۷۲ مرسدس، پورشه و فولکس‌واگن با آگاهی از اینکه شاه ایران مهندسی آلمانی را دوست دارد، با یکدیگر همکاری کردند تا اتومبیلی بی‌مانند را بسازند.

آن‌ها MPV تهران را ساختند؛ یک خودروی تک‌سرنشین به رنگ نارنجی روشن که هدیه‌ای بود به ولیعهد، محمدرضا پهلوی که در آن زمان ۱۲ ساله بود تا به او در یادگیری رانندگی کمک کند.

این خودرو جالب‌توجه دو کلید دارد که یکی از نقره ساخته‌شده و موتور قدرتمند این اتومبیل را به‌سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌کند. دیگری که از طلا ساخته‌شده است به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.

درحالی‌که این خودرو از سال ۱۹۷۹ به بعد به حرکت درنیامده، خطوط نرم و چشم‌نواز طراحی آن هنوز هم الهام‌بخش کسانی است که به موزه می‌آیند.

تاكنون در این موزه ۵۵ اتومبيل، دو کالسکه و چهار موتورسيكلت كه زمانی يكی از آن‌ها را شهبانو فرح پهلوی، همسر محمدرضا شاه می‌راند، به نمایش در آمده است.

اما هنوز صد وسیله نقلیه دیگر در انبارها و در انتظار بازسازی دقیق و به نمایش در آمدن هستند.

یکی دیگر از خودروهای بسیار چشمگیر به نمایش در آمده، رولزرویس سیاه رنگ سیلورگوست است که در سال ۱۹۲۲ ساخته شده است. این خودرو نه به دلیل تجمل و لوکس بودن فوق‌العاده‌اش، بلکه به این دلیل که جمهوری اسلامی پس از جدالی حقوقی با شاهنشاه سابق در تبعید، آن را تصاحب کرد، مشهور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر موزه می‌گوید: «شش ماه قبل از انقلاب این خودرو برای تعمیر به کمپانی رولزرویس فرستاده شده بود. پس از سقوط سلطنت در سال ۱۹۷۹ خانواده پهلوی با ادعای اینکه این خودرو متعلق به این خاندان است، از کارخانه خواستند تا آن را به آن‌ها بازگرداند».

 یک دادگاه بریتانیایی رأی داد که طبق اسناد، این وسیله نقلیه متعلق به دولت ایران است و نه خانواده سلطنتی سابق و این اتومبیل در نهایت به ایران بازگشت.

جواهر این موزه اما یک «Pierce-Arrow» مدل A محصول سال ۱۹۳۰ است.

در آن زمان این اتومبیل گران‌ترین اتومبیل ساخته شده در ایالات متحده بود که توسط رضاشاه، بنیان‌گذار سلسله پهلوی، خریداری شد.

به گفته مسئولان موزه، «قیمت این اتومبیل که سپر و چراغ‌هایش جلوی آن از طلا ساخته شده بود، سی هزار دلار آمریکا، معادل یک‌هشتم بودجه دولتی ایران در آن زمان، بود.»

این خودرو که نشان شاهنشاهی روی درهایش نصب شده بود، توسط محمدرضا شاه در مراسم مختلف از جمله ازدواج با همسر دومش، ملکه ثریا و همچنین در تشییع جنازه پدرش، رضا شاه فقید، مورد استفاده قرار گرفت.

یکی دیگر از موارد مورد علاقه بازدیدکنندگان مرسدس ۵۰۰ K Autobahn Kurier مدل ۱۹۳۴ است که هدیه آدولف هیتلر به رضا شاه بود.

این خودرو آخرین خودرو از نوع خود است. از شش مورد خودرو ساخته شده توسط شرکت آلمانی، پنج مورد در طول جنگ جهانی دوم از بین رفتند.

مقامات ایرانی می‌گویند: «مرسدس پیشنهاد داد که آن را با قیمتی که ما تعیین می‌کنیم بخرد، چرا که شرکت مشتاق بود آن را در موزه خود داشته باشد. ما قبول نکردیم.»

به گزارش ایسنا، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار که قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران معرفی شده و کالسکه مخصوص تاج‌گذاری که هر دو ساخت کارخانه معروف واگن فابریک در کشور اتریش هستند، نیز در این موزه به نمایش گذاشته‌شده‌اند.

بیشتر از زندگی