نتیجه و کیفیت دربی: صفر - صفر

تماشای تبلیغات به‌جای فوتبال

مهم‌ترین اتفاق در دربی امروز تهران این بود که تبلیغات محیطی این بازی و درآمد آن به باشگاه استقلال- تیم میزبان- سپرده شد- باشگاه پرسپولیس

دربی امروز تهران نمایشی دور از انتظار نبود. همچون همیشه، باز هم استقلال و پرسپولیس بازی سرد و بی‌کیفیتی کردند که در خبرها داغ است ولی در زمین مسابقه خبری از فوتبال نیست.

تساوی صفر - صفر استقلال و پرسپولیس به جایگاه هیچ‌یک از این دو تیم در جدول رده‌بندی کمک نکرد. در جدول لیگ برتر، گل‌گهر و سپاهان در بالای جدول ماندند. استقلال در روزی که وریا غفوری را در اختیار نداشت، در بازی‌سازی ضعیف‌تر از همیشه بود. پرسپولیس هم نمی‌توانست بازی را در اختیار بگیرد. بسیاری از دقایق بازی به بطالت ‌می‌گذشت، چنان که حوصله بیننده تلویزیونی سر می‌رفت. تعداد اندک موقعیت‌هایی که برای گل‌زنی در این بازی خلق شد، رغبتی برای تماشای بازی ایجاد نمی‌کرد.

در دقیقه ۸۷ بازی، داور می‌بایست خطای فرجی روی ژستد را اعلام می‌کرد اما با اشتباهش فرصت پنالتی را در آخرین دقایق بازی از استقلال گرفت تا کیفیت داوری هم‌سطح بازی باشد. کارشناسان داوری فوتبال مانند نوید مظفری، سعید مظفری‌زاده، و حسین عسگری این صحنه را پنالتی تشخیص دادند.

مهم‌ترین اتفاق در دربی امروز تهران این بود که تبلیغات محیطی این بازی و درآمد آن به باشگاه استقلال- تیم میزبان- سپرده شد. پس از هفته‌ها بحث و جدل بین سازمان لیگ و استقلال، سرانجام حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، در پی جلسه‌ای با شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال، دستور داد که باشگاه‌ها بتوانند اجرای تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی را خودشان بر عهده بگیرند. با این تصمیم، درآمد بیشتری در دربی ایجاد شد. در بازی امروز، باشگاه استقلال که تیم میزبان بود، مجری این طرح شد. موضوع درآمدزایی دربی ۹۷ را اگر از این بازی حذف کنید، چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

ورزشگاه آزادی تهران هنگام برگزاری دربی پر از تصاویر تبلیغاتی بود، و در غیاب تماشاگران، حتی روی سکوهای ورزشگاه هم تبلیغات شد. حجم خارج از عرف تصاویر تبلیغاتی، نمایی زشت به ورزشگاه داده بود و به زشتی بازی می‌افزود. گویی به جای فوتبال، آگهی‌های تبلیغاتی تماشا می‌کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، پس از بازی به‌شدت از نحوه داوری انتقاد کرد. او به خبرنگاران گفت: «من به‌جز صحنه دقیقه ۸۷ بازی، صحبت دیگری ندارم. اگر فردا پیشکسوتان، فرگوسن‌های وطنی، و جراید نمی‌گویند فرار رو به جلو است، تا امروز داوری ۶ امتیاز از تیم من گرفته است. بازی با فجر سپاسی، گل دوم را درست زدیم و می‌شد دو بر صفر شود، ولی یک بر یک شد. بازی با صنعت نفت آبادان، دو پنالتی را نگرفتند، که می‌توانست نتیجه را عوض کند. و این هم از امروز. نمی‌دانم. اگر با فرهاد مجیدی مشکل دارند، هوادار استقلال چه گناهی کرده است. من می‌‌روم تا یکی دیگر بیاید و برای او پنالتی بگیرید. من نمی‌دانم داستان چیست. قبلا هم اینجا حرف زده‌ام و هر وقت تیمم بد بوده، گفته‌ام که بد بوده‌ایم. هر وقت خوب بوده‌ایم هم گفته‌ام خوب بوده‌ایم. ولی این داور چگونه پنالتی را اعلام نکرده است؟ من شصت متر دورتر بودم و دیدم پنالتی شده، چطور داور در دو متری نمی‌بیند؟ من صحبتی جز دقیقه ۸۷ ندارم. من نمی‌دانم مشکلشان با استقلال است؟ جان هر کسی را که دوست دارید کمک داور ویدیویی را بیاورید. دیگر حق یک تیم را چگونه باید تضییع کنند؟»

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، در کنفرانس خبری پس از دربی گفت: «بازی جانداری را دیدیم و بیشتر بازی در اختیار پرسپولیس بود. موقعیت‌های خوبی داشتیم و می‌توانستیم استقلال را ببریم. حتی در نیمه دوم در زمین حریف فرصت‌های خوبی داشتیم. در چند صحنه اتفاقاتی افتاد که داور جریان بازی را به سمت حریف عوض کرد. او در یک صحنه باید به چشمی کارت نشان می‌داد، اما برعکس به من و عالیشاه کارت زرد نشان داد که همان صحنه جریان بازی را تغییر داد. ما با دو مهاجم بازی می‌کردیم و هافبک‌های ما هم به خط حمله اضافه می‌شدند. مهم این بود که کنترل بازی را در دست بگیریم و با اضافه شدن عالیشاه به خط هافبک، حفظ توپ بیشتری داشتیم. در چنین بازی‌هایی فرصت کم گیر بازیکنان می‌آید، اما اگر از آن‌ها استفاده می‌کردیم برنده می‌شدیم.»

بیشتر از فوتبال