پارلمان بریتانیا به اغما رفت

جانسون می‌گوید برگزیت را به تعویق نمی‌اندازد

HO / AFP / PRU

دولت بریتانیا سرانجام فعالیت پارلمان این کشور را به مدت پنج هفته معلق کرد. به این ترتیب نمایندگان در چهاردهم اکتبر یعنی دو هفته مانده به پایان مهلت قانونی خروج از اتحادیه اروپا به سر کار خود باز می‌گردند.

تعلیق پارلمان در حالی انجام می‌شود که برخی ناظران بر این باورند بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، پارلمان را مزاحم خود می‌داند. جانسون می‌خواهد تا ۳۱ اکتبر با توافق یا بدون توافق برگزیت را اجرا کند. اما پارلمان در یک ماه و نیمی که از نخست‌وزیری او می‌گذرد،‌همواره در مقابل خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مقاومت کرده است. زیرا به گفته مخالفان،‌خروج بدون توافق می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری برای بریتانیا به همراه داشته باشد.

به گزارش رویترز،‌ پارلمان از جانسون می‌خواهد،‌ در صورتی که نتواند توافقی برای خروج از اتحادیه اروپا تنظیم کند، برگزیت را تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیاندازد. اما نخست‌وزیر مخالف است و می‌گوید برگزیت را به تعویق نمی‌اندازد.

این در حالی است که نمایندگان برای دومین بار در هفته اخیر با درخواست جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، جانسون باید برای اجلاس اتحادیه اروپا که در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اکتبر برگزار می‌شود، طرح توافقی را آماده کند. اما جانسون به پارلمان گفت ضمن مذاکره با اروپا برای توافق برگزیت، برای خروج بدون توافق هم آماده است. نخست‌وزیر بریتانیا گفت:«مهم نیست پارلمان از چه تعداد اهرم‌هایی برای بستن دست‌های من استفاده می‌کند. من به دنبال توافقی برای منافع ملی هستم و برگزیت را به تاخیر نمی‌اندازم».

در مقابل جرمی کوربین،‌رهبر حزب کارگر می‌گوید حزب او به شدت علاقمند به برگزاری انتخابات زودهنگام است اما تا زمانی که تعویق برگزیت تضمین نشود،‌از جانسون برای برگزاری همه‌پرسی زودتر از موعد حمایت نمی‌کند. کوربین خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را یک فاجعه توصیف می‌کند.

برگزیت مهمترین اقدام ژئوپولتیکی بریتانیا در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود که با گذشت ۳ سال از برگزاری رفراندوم برای اجرای آن،‌همچنان در ابهام قرار دارد. در یک ماه و نیم باقی‌مانده تا پایان مهلت خروج از اتحادیه اروپا، همچنان تعویق برگزیت و لغو آن به عنوان دو گزینه مطرح است.

گفتنی است ملکه الیزابت با امضاء طرح ممنوعیت خروج بدون توافق در روز دوشنبه آن را به قانون تبدیل کرده است. به این ترتیب یا پارلمان باید تا ۱۹ اکتبر با اجماع خروج بدون توافق را تصویب کند یا اینکه جانسون ناگزیر خواهد بود در صورت به توافق نرسیدن با اروپا، برگزیت را به مدت سه ماه دیگر تمدید کند.

دامینیک راب،‌وزیر امور خارجه بریتانیا پیش‌تر به پارلمان گفته بود که دولت به قانون احترام می‌گذارد اما گامی شرایط پیچیده‌تر می‌شود و قوانین متناقض یا توصیه‌های قانونی موازی وجود دارد.

بحران برگزیت تا کنون یک نخست وزیر را قربانی کرده است. ترزا می، همتای سابق جانسون به دلیل ناتوانی از اجرای برگزیت از سمت خود کنار رفت.