هوش مصنوعی پیچیده‌ترین مسائل ریاضی را حل می‌کند

پژوهشگران توانسته‌اند برای کمک به اثبات و طرح قضایای جدید پیچیده ریاضی از هوش مصنوعی استفاده کنند

این نخستین بار است که از رایانه‌ برای کمک به فرمول‌بندی فرضیه‌ها یا پیشنهاد راه‌حل‌های احتمالی مفاهیم اثبات‌نشده ریاضیات استفاده شده است‌ـ Pexels

دانشمندان علوم رایانه اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی از قابلیت‌های جدیدی بهره‌مند شده که تاکنون هرگز مشاهده نشده است. پژوهشگران توانستند برای کمک به اثبات و طرح قضایای جدید پیچیده ریاضی از هوش مصنوعی استفاده کنند. دانشمندان از این موفقیت بزرگ به‌عنوان گامی بلند برای اعطای قابلیت‌های جدید و گسترده به چنین سامانه‌هایی استقبال کرده‌اند.

جوردی ویلیامسون، ریاضیدان و یکی از نویسندگان مقاله‌ای جدید که جزئیات این موفقیت بزرگ را شرح می‌دهد، می‌گوید: «مسائل در ریاضیات عمدتا بخشی از چالش‌برانگیزترین مسائل فکری محسوب می‌شوند.»

«با وجود آنکه ریاضیدانان [قبلا هم] از یادگیری ماشینی به‌منظور کمک گرفتن در تجزیه‌وتحلیل مجموعه داده‌های پیچیده استفاده کرده‌اند، اما این نخستین باری است که ما از رایانه‌ها برای کمک به فرمول‌بندی فرضیه‌ها یا پیشنهاد نحوه رویارویی با مسائل در مفاهیم اثبات‌نشده در ریاضیات استفاده کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نتایج در مقاله جدیدی تشریح شده‌ که در نشریه نیچر (Nature) منتشر شده است و در جریان آن دیپ مایند (DeepMind)‌ــ شرکت هوش مصنوعی متعلق به گوگل- با ریاضیدانان برجسته‌ای همکاری کرده است تا چارچوبی ایجاد کند که به محققان از یک‌ سو و هوش مصنوعی از سوی دیگر امکان دهد با یکدیگر همکاری کنند.

معمولا بسیاری از مسائل ریاضی بر جست‌وجوی مثال‌ها و یافتن الگوها یا روابط تکیه دارد. این موضوع ترکیبی از خلاقیت و محاسبات را ایجاب می‌کند‌ــ و در حالی‌ که رایانه‌ها دهه‌هاست به مورد دوم [یعنی محاسبات] کمک کرده‌اند، مورد اول [یعنی خلاقیت] همیشه در انحصار ریاضیدانان بوده است.

هرچند در این پژوهش جدید دانشمندان توانستند نشان دهند که قادرند از هوش مصنوعی برای انجام برخی از آن مسائل خلاقانه استفاده کنند که پیش‌ از این منحصر به انسان بود. این کار اصلی تحقیقاتی است که تصور می‌شد بر پایه شهود انسانی است و از این‌ رو، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های گوناگون ریاضی کاربرد داشته باشد.

دانشمندان برای نشان دادن کارآمدی این سامانه، آن را در دو زمینه متفاوت ریاضیات به کار گرفتند و روابط پیش‌تر ناشناخته در نظریه گره‌ها و نظریه نمایش ترکیباتی را شناسایی کردند. این نشان می‌دهد که این کار نه‌ تنها طبق فرضیه مطرح‌شده ممکن است، بلکه [این سامانه هوش مصنوعی] آن دسته از تحقیقات ریاضی را انجام داده است که پیش‌ازاین ناشناخته بودند.

بر اساس اعلام دیپ مایند، این نخستین باری است که اکتشافات ریاضی مهم با استفاده از یادگیری ماشینی انجام‌ شده است و این کشف بزرگ همچنین نشان‌دهنده مدلی است که می‌توان از آن برای انجام کارهای حتی بیش از این نیز استفاده کرد. 

کریستین استامپ یکی از متخصصانی که البته در انجام این پژوهش دخیل نبوده است در مقاله‌ای ضمیمه در نیچر (Nature) می‌نویسد: «[رسیدن به] این نتیجه‌ها برای محققان این زمینه‌ها لزوما دست‌نیافتنی نیستند، اما هردوی این یافته‌ها درکی واقعی از مسائلی به دست می‌دهند که متخصصان پیش‌ از این آن‌ها را کشف نکرده بودند. از این‌ رو، این پیشرفت فراتر از طرح کلی یک چارچوب [صرفا] انتزاعی است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی