هشدار پکن به شرکت‌های آمریکایی مرتبط با چین: شما نمی‌توانید «در سکوت ثروتمند شوید»

معاون وزیر امور خارجه چین از صاحبان صنایع می‌خواهد به درگیری‌های «ایدئولوژیک» پایان دهند

چین به دنبال جلوگیری از درخواست برای تحریم بازی‌های المپیک زمستانی فوریه است - STR / AFP

پکن از گروه‌های تجاری آمریکایی که در چین منافعی دارند، خواسته است که برای حفظ منافع خود و پایان‌دادن به مسائل دو جانبه بین دو کشور لابی کنند. چین هشدار داده است که با بدتر شدن روابط دوجانبه، آنها نمی‌توانند «در سکوت» به کسب درآمد ادامه دهند.

به نوشته گاردین، ژی فنگ، معاون وزیر امور خارجه چین، روز سه‌شنبه در گفتگویی مجازی با گروه‌های تجاری از جمله اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای و شورای بازرگانی ایالات متحده و چین، حضور پیدا کرد.

او در سخنرانی خود، از نمایندگان بازرگانی ایالات متحده خواست که لابی کنند و دولت ایالات متحده را برای اجرای سیاست منطقی و عمل‌گرایانه در قبال چین و توقف جنگ تجاری تحت‌فشار قرار دهند. اوهمچنین از دولت آمریکا خواست تا از رویارویی و درگیری های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیکی دست بردارد.

ماه گذشته سفارت چین در واشنگتن مستقیماً به شرکت‌های آمریکایی اخطارهایی ارسال کرد و از آنها خواست تا علیه لوایح ایالات متحده که بر منافع چین تأثیر می‌گذارد، لابی کنند.

«ژی» دیدار اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در تلاش برای احیای روابط را ستود و گفت زمانی که روابط دوجانبه خوب باشد، مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری هموارتر می‌شد.

او گفت: لذت بردن از سایه زیر درخت بزرگ خوب است.  برعکس، اگر روابط بین دو کشور بدتر شود، جامعه تجاری آمریکایی که با چین در ارتباط است، نمی تواند «در سکوت» ثروتی به دست آورد.

ما امیدواریم که دوستان ما در جامعه تجاری به‌وضوح با سیاسی شدن مسائل اقتصادی و تجاری و سوء استفاده از مفهوم امنیت ملی مخالفت کنند و دولت بایدن را برای لغو تعرفه‌های اعمال شده بر چین، متوقف کردن تحریم شرکت‌های چینی تحت فشار قرار دهند. 

ایالات متحده یکی از چندین کشور در سال‌های اخیر است که در واکنش به نقض حقوق بشر علیه اویغورها در سین کیانگ و سایر اقلیت‌ها، سرکوب هنگ کنگ و تجاوزات منطقه‌ای، تحریم‌هایی را علیه دولت، مقامات و نهادهای چینی وضع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه پکن ادعای نقض حقوق بشر را رد کرده است، چندین دولت و گروه‌های حقوق بشری سرکوب سیستماتیک اویغورها در سین کیانگ را نسل‌کشی یا جنایت علیه بشریت اعلام کرده‌اند.  پکن همچنین به دلیل مداخله در هنگ‌کنگ و سرکوب در تبت تحریم شده است و به دلیل تجاوز به تایوان مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این حال، ژی خطاب به آمریکایی‌ها گفت که این مسائل همه حوزه‌هایی هستند که چین در مورد آنها به هیچ وجه حاضر به مصالحه نیست.

این نشست در حالی برگزار شد که چین به دنبال جلوگیری از درخواست برای تحریم بازی‌های المپیک زمستانی فوریه است. از سوی دیگر بایدن تأیید کرده است که کاخ سفید در حال بررسی تحریم دیپلماتیک بازی‌ها به دلیل نقض حقوق بشر توسط چین است.

ژی گفت: «بایکوت المپیک به دلایل سیاسی به منافع ورزشکاران آسیب می‌رساند و آرمان‌ها و اهداف مشترک جامعه بین‌المللی را نقض می‌کند.»

بیشتر از جهان