نمایندگان ارشد چین و آمریکا در آلاسکا دیدار می‌کنند

چین از آمریکا می‌خواهد مسائل حقوق‌بشری را کنار بگذارد و به موضوعاتی بپردازد که فضای همکاری موجود است، مثلا تغییرات اقلیمی»

بلینکن در تماس تلفنی خود با یانگ تاکید کرد که واشنگتن مقابل «سوءاستفاده از نظام بین‌المللی» از سوی چین می‌ایستد-Ng Han Guan / AFP / Getty Images

ایالت آلاسکای آمریکا هفته آینده میزبان نشستی دوجانبه بین چین و آمریکا خواهد بود. این اولین دیدار مستقیم ارشدترین دیپلمات‌های بزرگترین اقتصاد‌های جهان از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، در صدر هیات آمریکایی به شهر انکوریجِ آلاسکا می‌روند و وانگ یی، وزیر خارجه چین و یانگ جیه‌چی، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست و مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجه، در صدر هیات چینی حاضر خواهند شد.

رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، دونالد ترامپ، سیاست‌های بسیاری در تقابل با جمهوری خلق چین اعمال کرده بود و بایدن بیشتر این سیاست‌ها را حفظ کرده است. او در ضمن گفته مقابل «سوء‌رفتارها»ی پکن می‌ایستد. دولت بایدن در محکوم کردن سرکوب گسترده مسلمانان، بخصوص اقلیت قومی اویغور، در استان شین‌جیانگ (سین‌کیانگ) در غرب چین از واژه «نسل‌کشی» استفاده کرده است. سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی در هنگ کنگ و تهدیدهای نظامی علیه تایوان نیز از جمله مواردی هستند که دولت بایدن به آنها اعتراض دارد.

این در حالی است که آقای یانگ (که عالی‌ترین مقام عرصه سیاست خارجی چین محسوب می‌شود) هشدار داده بود که آمریکا نباید از «خط قرمزها»ی این‌چنینی عبور کند. آقای سالیوان اما پیش از این گفته بود که چین بخاطر این اقدامات مجازات خواهد شد.

بلینکن نیز در اولین تماس تلفنی خود با یانگ تاکید کرده بود که واشنگتن مقابل «سوءاستفاده از نظام بین‌المللی» از سوی چین خواهد ایستاد.

 بایدن مدت کوتاهی پس از آغاز ریاست‌جمهوری، تماسی تلفنی با همتای چینی خود، شی جین پینگ، داشت و این نگرانی‌ها را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر نشست آلاسکا را اولین بار روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پستِ» هنگ کنگ اعلام کرد. روزنامه «فایننشال تایمز» لندن نیز سپس گزارش کرد که بلینکن و سالیوان از طرف آمریکا حضور خواهند داشت. وزارت خارجه آمریکا این خبر را تایید کرده است.

از جمله دلایل انتخاب آلاسکا این است که آقای بلینکن می‌تواند هنگام بازگشت خود از ژاپن و کره جنوبی در آلاسکا توقف ‌کند. در نتیجه وزیر خارجه بایدن پیش از صحبت با چینی‌ها اول از دو متحد اصلی آمریکا در منطقه شرق آسیا دیدار خواهد کرد.

این در حالی است که بایدن روز جمعه این هفته میزبان نشستی مجازی با حضور رهبران کشورهای گروه چهارگانه موسوم به «کوآد» (آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا) خواهد بود. از جمله اهداف اصلی این گروه مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در سفر به توکیو و سئول آقای بلینکن را همراهی می‌کند. آستین در ضمن به هند نیز سفر خواهد کرد.

وانگ هویائو، مدیر اتاق فکر «چین و جهانی‌سازی» در پکن روز یکشنبه گفته بود چین آماده گفتگو با دولت بایدن است اما از آمریکا خواسته بود «به همین سمت حرکت کند و تمام محدودیت‌های غیرمنطقی موجود بر سر راه همکاری دوجانبه را حذف کند.»

 وانگ گفت نشست آلاسکا «اولین قدم در سفری هزار کیلومتری» است. به گفته این کارشناس، «چین از آمریکا خواهد خواست مسائل حقوق‌بشری را کنار بگذارد و به موضوعاتی بپردازد که فضای همکاری موجود است، مثلا تغییرات اقلیمی».

او در ضمن گفت چین پذیرفته که آمریکا خود را در رقابت با این کشور می‌بیند.

مقامات آمریکایی اما تاکید کرده‌اند که انتقاد از چین بخاطر مسائل حقوق‌بشری را متوقف نخواهند کرد.

چین در هفته جاری قرار است قانون انتخابات جدیدی تصویب کند که هنجارهای دموکراتیک در هنگ کنگ را حتی بیش از پیش محدود خواهد کرد. آقای بلینکن روز چهارشنبه در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان گفت این جلسه را «فرصتی مهم» برای مطرح کردن نگرانی‌های آمریکا از اقدامات پکن می‌داند. او در توییتر نیز تاکید کرد مسائلی که مورد «اختلاف عمیق» بین دو کشور است در نشست آنکوریج مطرح خواهند شد.

بتانی آلن ابراهیمیان، متخصص امور چین در وب‌سایت «آکسیوس» گفت هدف اصلی یانگ و وانگ این خواهد بود که دولت بایدن را متقاعد کنند سیاست‌های مقابله‌جویانه ترامپ نسبت به چین را کاهش دهد.