یک کولبر دیگر بر اثر تیراندازی نیروهای مرزی کشته شد

در آبان ۱۴۰۰، شش کولبر در مناطق مرزی غرب ایران جان باخته‌اند

عادل علی‌پور، کولبر ۱۹ ساله، به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد-

kurdistanhumanrights

بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران، یک کولبر در ارتفاعات شهرستان بانه جان باخته است و دو نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه، ۹ آذر ۱۴۰۰، نیروهای هنگ مرزی در مرز چومان از توابع بانه به‌سوی شماری از کولبران تیراندازی کرده‌اند. در پی این حادثه، دو کولبر با نام‌های عادل علی‌پور و یاسین امین‌پور که هر دو اهل روستای «سرسول» بودند، زخمی شده‌اند که پس از انتقال دو کولبر مجروح به مراکز درمانی، عادل علی‌پور، کولبر ۱۹ ساله، به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌افزاید که نیروهای مستقل در پایگاه مرزی هه‌نگه‌ژال بانه نیز با تیراندازی به سوی کولبران یکی از آنان با نام فریدون احمدی ۳۳ ساله را از ناحیه پا مجروح کردند. این کولبر زخمی اهل روستای گویزلی از توابع شهرستان بانه است.

به گفته منابع محلی، نیروهای هنگ مرزی بدون اخطار قبلی به سوی این سه کولبر تیراندازی کرده‌اند و در حال حاضر دو کولبر مجروح در بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه بستری‌اند.

آماری که شبکه حقوق بشر کردستان گردآوری کرده است نشان می‌دهد که در آبان ۱۴۰۰، در مناطق مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه شش کولبر کُرد جان خود را از دست داده‌اند که از میان آن‌ها، دو کولبر در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران کشته شدند، سه کولبر در اثر واژگونی خودرو در مسیر کولبری جان باختند و یک کودکِ کولبر به نام سروش رحمانی نیز پس از توقیف حیوان‌های باربرش توسط نیروهای مرزبانی نوسود خودکشی کرده است. در این ماه، سه کولبر به دلیل تیراندازی نیروهای نظامی ایران و یک کولبر هم در اثر انفجار مین مجروح شده‌اند.

کولبری شغلی سخت و مشقت‌بار است که مردم مناطق مرزی غرب ایران به دلیل نبود فرصت‌های شغلی و بحران‌های اقتصادی به آن روی می‌آورند.