میکروب‌های فضایی می‌توانند با سفینه‌های خودمان به کره زمین بیایند

احتمال زیادی دارد که گونه‌های تهاجمی موجود در سیاره‌ای بیگانه، میکروبی و مشابه باکتری‌های روی کره زمین باشند

بشر در طول زمان ‌گونه‌ها را از قاره‌ای به قاره دیگر برده است و امکان دارد این اتفاق هنگام کاوش در فضا نیز رخ دهد‌ـ NASA

دانشمندان هشدار دادند موجودات زنده بیگانه می‌توانند با سفینه‌های خودمان که در حال گردش در فضاست به کره زمین برسند.

بشر در طول زمان ‌گونه‌ها را از قاره‌ای به قاره دیگر برده است. امکان دارد وقتی در حال کاوش در فضاهای دوردست منظومه شمسی‌مان هستیم، همین اتفاق رخ دهد.

آنتونی ریچیاردی، پروفسور زیست‌شناسی تهاجمی در دانشگاه مک‌گیل در مونترال، به وب‌سایت لایوساینس گفت: «جست‌و‌جو حیات در آن‌ سوی جهان ما تلاشی هیجان‌انگیز است که ممکن است به کشف عظیمی در آینده نه‌چندان دور منجر شود.» پژوهش پروفسور ریچیاردی در نشریه بایوساینس منتشر شده است.

او در ادامه افزود: «اما با افزایش ماموریت‌های فضایی (از جمله آن‌هایی که با نمونه‌هایی به زمین برمی‌گردنند) کاهش خطرات آلودگی زیست‌شناختی در هر دو مسیر اهمیت بسیار دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال زیادی دارد که گونه‌های تهاجمی موجود در سیاره‌ای بیگانه، میکروبی و مشابه باکتری‌های روی کره زمین باشند. در حالی‌ که احتمال [وجود] هرگونه شکل حیات فرازمینی که از فضا آمده باشد به‌دلیل شرایط سخت سفر میان‌ستاره‌ای بسیار پایین است، پژوهشگران می‌گویند باید مراقب باشیم.

ریچیاردی با اشاره به اکوسیستم‌های روی زمین که در کشورهایی مانند استرالیا بدون محافظت در برابر گونه‌های مهاجم تکامل‌ یافته است، گفت: «تهاجم‌های زیست‌شناختی اغلب برای گیاهان و جانوران این سامانه‌ها ویرانگرند.»

«بحث ما این است که باید با سیاره‌ها و قمرهایی که ممکن است حیات در آن‌ها وجود داشته باشد طوری برخورد کنیم که گویی سامانه‌هایی مجزا و دورافتاده‌اند.»

با اینکه هنوز هیچ مدرکی دال بر هجوم موجودات بیگانه در دست نداریم، اما وقتی کاوشگر برشیت متلاشی شد و هزاران تاردیگراد- مقاوم‌ترین گونه حیات در جهان- را روی سطح ماه باقی گذاشت، بشر باکتری را به کره ماه برد.

پژوهشگران توصیه می‌کنند بشر در ادامه مسیر باید بر تشخیص زودهنگام آلودگی‌های زیست‌شناختی و ایجاد برنامه‌هایی برای واکنش سریع در قبال آن تمرکز کند.

ریچیاردی گفت ناسا از دهه ۱۹۶۰ برنامه‌هایی برای مقابله با خطرات فضای ماورای جو داشته است، اما «دوران جدید اکتشاف‌ فضایی که هدفش یافتن مناطقی است که احتمال وجود حیات در آن‌ها می‌رود» چالش‌های تازه ایجاد می‌کند.

با این‌ حال، دولت‌ها در زمینه‌های دیگر اکتشاف فضایی، تمایل چندانی به تغییر قوانین موجود نداشته‌اند. در حال حاضر، حجم عظیمی زباله فضایی دور سیاره ما جمع شده است، اما هیچ دولتی دست‌ به‌ کار تمیز کردن آن نمی‌شود، زیرا قوانین موجود کاملا تاریخ گذشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از علوم