وزیر جهاد کشاورزی: ۱۰۰ هزار تن کسری گوشت داریم

این در حالی است که غذاهای جایگزین گوشت قرمز، مانند مرغ، ماهی و حبوبات نیز از افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده‌اند

افزایش قیمت گوشت مصرف آن را کاهش داده است - عکس از اقتصاد آنلاین

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور، اظهار داشت نگاه دولت بر این است که می‌توان این کسری گوشت را از کشورهای همسایه تأمین کرد و لزومی ندارد که حتماً از کشورهای دور دست وارد کنیم.

به گزارش فارس، جواد ساداتی نژاد در بازدید از یک دامداری در قرچک ورامین ابراز امیدواری کرد که بخشی از این کسری گوشت را در داخل کشور تأمین شود.

افزایش قیمت گوشت باعث کاهش مصرف آن در کشور شده است. دامداران دلیل این افزایش قیمت را متأثر از افزایش قیمت خوراک دام عنوان می‌کنند. در همین راستا، رئیس اتحادیه سراسری دامداران پیش‌تر اعلام کرد با توجه به خشکسالی و نبود برنامه‌ریزی مسئولین، کاه به عراق و ترکیه قاچاق می‌شود و گاوهای باردار به دلیل کمبود خوراک دام راهی کشتارگاه می‌شوند.

به گزارش سایت تجارت‌نیوز و به گفته علی اصغر ملکی، با کاهش مصرف گوشت قرمز، دام زیادی روی دست دامداران مانده است و چون آنان توان پرداخت هزینه‌های نگهداری و تأمین نهاده‌های دامی را ندارند، دام‌های خود را زودهنگام به کشتارگاه می‌فرستند. در این روند، بسیاری از دام‌های مولد نیز به کشتارگاه رفته‌اند.

حذف گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی در حالی رقم می‌خورد که غذاهای جایگزین آن مثل سویا و حبوبات نیز از افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده‌اند. به‌طوری که بر اساس اعلام قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت سویا نسبت به تابستان ۱۳۹۹ بیش از هفتاد درصد افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع افزایش قیمت کالاهای اساسی، فقط به گوشت قرمز محدود نیست. در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره گرانی سرسام‌آور مواد غذایی پرمصرف منتشر شد که خبر می‌داد از برنج و تخم‌مرغ گرفته تا شکر و گوشت مرغ بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گران شده‌اند و این در حالی است که درآمد خانواده‌های ایرانی نه‌تنها افزایش نیافته، بلکه در مواردی کاهش نیز یافته است.

برآورد اتحادیه بنکداران مواد غذایی نشان داده است که از ابتدای سال جاری تا پایان تیر، یعنی در یک دوره چهار ماهه، مصرف مواد غذایی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد کاهش داشته است. داده‌های مطالعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران نیز نشان می‌دهد که مصرف گوشت در کلیه دهک‌های درآمدی جامعه ایران از نصف کمتر شده است و مردم در سال ۱۳۹۸ به نسبت سال ۱۳۹۰ کمتر برنج، گوشت و لبنیات مصرف کرده‌اند.