تحویل ماری‌جوانا به خانه مشتریان در کانادا شروع شد

با قانونی شدن مصرف مشتقات شاهدانه، شرکت اوبر وارد این کسب پرسود شده است

در سال ۲۰۱۸، کانادا اولین کشور گروه ۲۰ بود که ماری‌جوانا تفریحی را قانونی کرد- Mladen ANTONOV / AFP

اپلیکیشن درخواست تاکسی‌‌ اوبر به کاربران خود در انتاریوی کانادا این امکان را خواهد داد تا در اپلیکیشن «اوبر ایتز» (Uber Eats ) ماری‌جوانا سفارش دهند؛ که اقدامی رسمی برای ورود به این کسب‌وکار پررونق را نشان می‌دهد. 

این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که با خرده‌فروش ماری‌جوانا توکیو اسموک (Tokyo Smoke) همکاری می‌کند. مشتریان می‌توانند از برنامه اوبر ایتز سفارش دهند و سپس آن را از یکی از ۵۰ مکان این فروشگاه زنجیره‌ای تحویل بگیرند.

این شرکت گفت که چنین سفارش‌هایی ظرف یک ساعت پس از ارسال آن‌ها آماده تحویل خواهند بود. بر اساس مقررات، مشتریان باید هنگام رسیدن پیک برای تحویل سفارش‌های خود، مدارک شناسایی‌شان را نشان دهند.

بنا به اعلام  اوبر، این شراکت به بزرگسالان کانادایی کمک می‌کند تا ماری‌جوانا ایمن و قانونی خریداری کنند و به مبارزه با بازارهای غیرقانونی زیرزمینی هم کمک می‌کند.

لولا کاسیم، مدیرکل اوبر ایتز کانادا، در بیانیه‌ای گفت: «ما با رهبران صنعت مانند توکیو اسموک همکاری می‌کنیم تا به منظور خرید ماری‌جوانا قانونی گزینه‌های ایمن و راحتی را به مردم انتاریو ارائه دهیم.»

تحویل ماری‌جوانا توسط شخص ثالث با استفاده از سرویس‌هایی مانند اوبر ایتز هنوز در کانادا قانونی نیست، اما ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت می‌توانند معاملات ماری‌جوانا را پردازش کنند، زیرا مصرف آن در این کشور قانونی است.

در سال ۲۰۱۸، کانادا اولین کشور گروه ۲۰ بود که ماری‌جوانا تفریحی را قانونی کرد. با این حال، دولت جاستین ترودو هنوز در حال مبارزه با بازار غیرقانونی ماری‌جوانا در این کشور است که حدود ۴۰ درصد از کل فروش را تشکیل می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از سخنگویان اوبر به رویترز گفت: «ما همچنان به رصد دقیق مقررات و فرصت‌های بازار به بازار ادامه خواهیم داد. با تکامل قوانین محلی و فدرال، فرصت‌ها را با خرده‌فروشانی که در مناطق دیگر فعالیت می‌کنند، بررسی خواهیم کرد.»

بر اساس آمار شرکت تحقیقاتی صنعتی بی‌دی‌اس انالتیکس، فروش ماری‌جوانا در کانادا در سال ۲۰۲۱ به چهار میلیارد دلار رسید و احتمالا ارزش آن در سال ۲۰۲۶ به ۶.۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

اوبر که در حال حاضر مشروبات الکلی، خواروبار و غذای گرم را از طریق برنامه‌ اوبر ایتز ارائه می‌کند، مدتی است که بازار ماری‌جوانا را زیر نظر دارد.

در ماه آوریل، دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، به سی‌ان‌بی‌سی گفت که این شرکت تحویل ماری‌جوانا را در زمانی که راه قانونی در ایالات متحده روشن شود، در نظر خواهد گرفت.

آقای خسروشاهی گفت: «ما فرصت‌های فراوانی را شاهدیم و روی فرصت‌های موجود تمرکز خواهیم کرد.» او اضافه کرد که تمرکز شرکتش در حوزه غذا و الکل خواهد بود. 

اوبر اوایل ماه فوریه اعلام کرده بود که شرکت تحویل الکل دریزلی را به قیمت ۱.۱ میلیارد دلار با سهام و پول نقد خواهد خرید.

گرچه طبق قوانین فدرال در ایالات متحده، ماری‌جوانا غیرقانونی است، حداقل ۱۸ ایالت، از جمله ناحیه کلمبیا [یا همان واشنگتن دی‌سی]، ماری‌جوانا تفریحی را قانونی کرده‌اند.

به گفته شرکت تحقیقاتی ماری‌جوانا فلوهاب، فروش ماری‌جوانا در سراسر کالیفرنیا، آلاسکا، اورگان و کلرادو در طول قرنطینه ناشی از همه‌گیری ۵۰ درصد افزایش یافت.

© The Independent

بیشتر از جهان