حمید نوری در دادگاه: همه کارها را به دستور رئیسم انجام می‌دادم

«رئیس زندان و معاونانش مثل انباردار هستند که موجودی انبارشان زندانی است و باید از دستور مقام‌های قضائی تبعیت کنند»

طبق نظر دادگاه، انتشار عکس و ویدیو از دادگاه حمید نوری ممنوع است- تصویر از AFP

سومین روز دفاعیات حمید نوری، معروف به عباسی، به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، امروز جمعه ۵ آذر سال ۱۴۰۰،  در سالن ٣٧ دادگاه استکهلم برگزار شد.

دادستان در ادامه اصرار روش حمید نوری به گفتار و رفتارش در دادگاه، او را متهم به بی ادبی و پررویی کرد و از متهم خواست صرفا به سوالاتی که از او پرسیده می‌شود، پاسخ دهد.

حمید نوری در پاسخ، به دادستان گفت او حق ندارد به وی توهین کند و او را متهم کند.

دادیار سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی در این جلسه نیز باید به سؤالات دادستان پاسخ می‌داد مربوط به نقش او در این اعدام‌ها و سخنانی بود که او پیش‌تر در دوران بازجویی پلیس و دو روز گذشته دفاعیاتش مطرح کرده بود.

نوری در این جلسه نیز مجدداً با تاکید بر نام «زندان رجایی شهر» از دادن پاسخ به سؤالاتی که در آن نام «زندان گوهردشت» مطرح می‌شد، طفره رفت. وکیل او نیز تاکید کرد نوری دوست ندارد از کلمه «گوهردشت» استفاده کند.

او در پاسخ این سوال که آیا دادستانی تهران و کرج در زندان‌ها دفتر داشته‌اند یا خیر گفت: «حاج‌آقا ناصریان از تهران، دادیار کرج را نمی‌دانستم ... البته متأسفانه در کتاب‌ها و نوشته در خصوص اسم ایشان اختلاف نظر است، یک‌سری می‌گویند فاتح و برخی می‌گویند فاتحی، تنها زندانی کرج که در رجایی‌شهر بوده می‌گوید فاتحی دادیار ناظر بوده، اما متأسفانه ایرج و کسانی که کتاب نوشتند می‌گویند فاتحی نماینده وزارت اطلاعات بوده، متأسفانه اختلاف فاحشی بینشان است.»

او در ادامه تاکید کرد که چون در تهران کار کرده است، اطلاعی از دادیار کرج ندارد.

دادستان سعی کرد تا با سؤالاتش اطلاعاتی در مورد نحوه تشکیل پرونده و افرادی که به پرونده‌های زندانیان دسترسی دارند به دست آورد. با این حال نوری گفت: «رئیس زندان و معاونانش مثل انباردار هستند که موجودی انبارشان زندانی است و باید از دستور مقام‌های قضائی تبعیت کنند.»

نوری که طی دوران شنیدن شهادت شاهدان و بازماندگان کشتار ۶۷ در دو جلسه قبلی دفاع از خود، در دادگاه بارها سعی کرده بود تا با رفتارهای تحریک‌آمیز «ایرج مصداقی» را وادار به واکنش کند، این بار نیز رو به او کرد و گفت:« یک نکته مهم را باید بگویم. اسم قاضی حداد اینجا زیاد آمده و من می‌خواهم بگویم عکسی که ایرج در کتابش منتشر کرده قاضی حداد نیست … زمانی که حداد زنده بود بی‌بی‌سی عکسش را نشان داد و رفتم گفتم حاج‌آقا دیشب یک عکسی دیدم شما نبودی. گفت حمید صدایش را در نیار بگذار همین‌جوری باشند - مثلا می‌نوشت حاج‌حسن به فلانی مرخصی بده، این حاج‌حسن که می‌گویند اوین بود نه رجایی‌شهر. فریدون نجفی آریا اشتباه کرده...»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع حمید نوری که در زندان با نام حمید عباسی مشهور بود، این بار نیز سعی کرد تا استنادات شاکیان را مورد تردید قرار دهد.

دادیار سابق قوه قضائیه در بخشی دیگر از دفاعیات خود گفت که تمام کارها را بر اساس دستور مافوق خود انجام می‌داده و تنها مجری اوامر بوده است.

او در این باره اظهار داشت: «من با سه رئیس کار کردم، اولین برخورد را دادیاری می‌کرد و زیرش اسم هرکسی را می‌نوشت آن زندانی تا آخر مال آن شخص بود... قبلش حاج‌آقا می‌گفت حمید چقدر وثیقه بگیر... با خانواده‌اش تماس می‌گرفتم، می‌گفتم حمید عباسی هستم از دادیاری زندان اوین، با مرخصی فرزند عزیز شما موافقت شده، یک وثیقه ملکی بیاورید. اگر حداد مشخص کرده بود ضامن هم لازم بود این را هم درخواست می‌کردم. خانواده و صاحب سند به اتاق ما می‌آمدند ... سپس برگه مرخصی‌اش را پر می‌کردم، می‌گذاشتم روی پرونده‌اش و می‌گذاشتم روی میز حاج‌آقا، او هم بررسی می‌کرد و اگر کارهای من دقیق بود امضا می‌کرد و مرخصی می‌داد. زمانی که حداد و ناصریان در زندان اوین بودند ما هیچ سندی را بازدداشت نمی‌کردیم، یعنی به اداره ثبت برای توقیف نمی‌فرستادیم، فقط بین پرونده می‌گذاشتیم و زندانی ‌وقتی از مرخصی برمی‌گشت خانواده سند را برمی‌داشت.

اما بخش قابل توجه دفاعیات نوری آنجا بود که وی مدعی شد کشتارهای سال ۶۷ با فتوای روح الله خمینی صورت نگرفته است و وی اکثر زندانیان را عفو عمومی کرده است.

دادیار سابق قوه قضائیه با تمسخر نسبت به زندانیان سیاسی که از ترس جان خود ناچار به فرار شده‌اند، گفت: «اگر کسی ۱۰ سال حکم داشت، ۵ سال را گذرانده بود و می‌گفتند ۵ سال باقی را خارج نشو ما دوستت داریم قربونت بروم، اگر ظرف مدت مقرر که حاج احمد گفته بود نمی‌آمد، با خانواده‌اش تماس می‌گرفتند ... و اگر می‌دانستند از کشور خارج شده، آواره شده، پناهنده شده و ضد جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، صاحب سند را صدا می‌کردند که شما اینجا تعهد دادی اگر فلانی را تحویل ندهی سند به نفع جمهوری اسلامی ضبط می‌شد ... هیچ سندی ضبط نشده جز موارد محدودی که سندها به نفع جمهوری اسلامی ایران ضبط شده و از این چند هزار زندانی آواره و پناهنده هیچ سندی به نفع جمهوری اسلامی ضبط نشده است.»

نوری که در جلسه امروز خود رفتارهای عجیبی از خود بروز می‌داد با تذکر رئیس دادگاه مواجه شد و از وی خواسته شد مطابق شئونات دادگاه رفتار کند.

با این همه، نوری همچنان اعترافات اجباری را به تمسخر گرفت و از ارائه توضیح در مورد نقض خود سر باز زد.

با این حال او پذیرفت که در مصاحبه با برخی زندانیان نقش داشته است.

نوری که با سؤالات متعدد دادستان مواجه شده بود، در پاسخ به این سوال که آیا در انتقال زندانیان سیاسی از اوین به گوهردشت نقش داشته یا خیر گفت: «من دادیار نبودم، کارمند بودم در دادیاری.»

دادستان همچنان بر تناقضات گفته‌های نوری در بازجویی‌های پیشین و گفته‌های امروزش در دادگاه تاکید کرد و در یک بخش گفت: «در بازجویی شماره ۱۸ به تاریخ ۱۳ ماه مه در صفحه ۳۷۶ حرف‌های شما متناقض است، آنجا گفتی چندین بار زندان گوهردشت بودی و رفت و آمد داشتی و گفتی سعی می‌کردی مشکلات زندانیان را به دستور رئیست در زندان اوین حل کنی و در بندهای مختلفی بودی.»

جلسه دفاعیات حمید نوری، بعد از ظهر روز جمعه نیز ادامه پیدا می‌کند.

این گزارش تکمیل می‌شود.