از هر ۱۰ زن در افغانستان، ۹ تن مورد خشونت قرار گرفته‌اند

«باهم برای مقابله با این همه‌‌گیری نامرئی اقدام کنیم، باید از خشونت جلوگیری شود»

خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان بیشتر شده است-HECTOR RETAMAL / AFP

هم‌زمان با روز جهانی محو خشونت علیه زنان، سازمان ملل متحد، افغانستان را جزو کشورهای با بالاترین آمار خشونت علیه زنان اعلام کرد و از جامعه جهانی خواست برای پایان دادن به خشونت علیه زنان، قاطعانه دست ‌به‌کار شوند.

امروز پنج‌شنبه چهارم آذر، دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در گزارشی به مناسب روز جهانی محو خشونت علیه زنان از افزایش خشونت‌ها در افغانستان خبر داده است. در این گزارش خشونت علیه زنان یک همه‌گیری نامرئی نامیده شده است که آمار آن در افغانستان در سطح بالایی قرار دارد. از هر ۱۰ زن افغانستانی، ۹ تن در زندگی دست‌کم یک‌بار مورد خشونت نزدیکان قرار گرفته‌اند.

در این گزارش، دیبرا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته است: «ما باید باهم برای مقابله با این همه‌‌گیری نامرئی اقدام کنیم. باید از خشونت جلوگیری شود، ما باید نگرش‌هایی را که باعث شرمساری قربانیان و حمایت از خشونت است را تغییر دهیم و از فراهم‌سازی خدمات برای قربانیان خشونت حمایت کنیم.»

خانم لاینز افزوده است: «جامعه جهانی باید به صداها و تجربه‌های زنان و دختران افغانستانی گوش دهد و فورا به نیازهای آن‌ها، به‌ویژه قربانیان خشونت و کسانی که با اشکال گوناگون با خشونت و تبعیض روبه‌رو هستند، پاسخ دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل با اشاره به مسلط شدن طالبان بر افغانستان آمده است: خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به‌دلیل محدودیت در برخورداری آنها از حقوق و آزادی‌هایشان، به‌ویژه حق زنان برای کار و آزادی گشت‌وگذار، بیشتر شده است. این گزارش افزوده است، درحالی‌که نیاز به خدمات در افغانستان افزایش یافته است، دسترسی به خدمات ضروری برای قربانیان خشونت، به دلیل اوضاع نابسامان سیاسی و امنیتی، کاهش یافته است.

آلیسون دیویدیان، نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان در این گزارش تاکید کرده است: «پیامی که ما از شرکای خود و زنان در سراسر کشور دریافت می‌کنیم واضح است. خشونت علیه زنان که قبلا در سطح هشداردهنده بود، به‌دلیل بحران‌های سیاسی و انسانی و همه‌گیری کووید-۱۹ در کشورهای مختلف، افزایش یافته است. این در حالی است که خدمات نجات برای زنان قربانی خشونت به دلیل ترس از مورد هدف قرار گرفتن مددکاران در بسیاری نقاط آسیب‌پذیر به‌ویژه افغانستان، بسته شده است.»

یوناما در پایان این گزارش گفته است، سازمان ملل متحد در افغانستان به پاسخگویی به نیازهای زنان و دختران قربانی خشونت، دفاع از حقوق آن‌ها و از بین بردن تمام اشکال خشونت از طریق حمایت مستقیم از ارائه‌دهندگان خدمات و سازمان‌های حقوق زنان، برنامه‌های پیشگیری از خشونت و کمپین‌های حمایتی ادامه می‌دهد.

یوناما این گزارش را به مناسب آغاز به‌کار کمپین ۱۶ روزه محو خشونت‌های مبتنی بر جنسیت که با حمایت سازمان‌های مردمی حقوق زنان در سراسر جهان راه‌اندازی می‌شود، منتشر کرده است. این کمپین در ۲۰ سال گذشته، توسط نهادهای دولتی و سازمان‌های مستقل مدافع حقوق زنان در بیشتر شهرهای افغانستان راه‌اندازی شده است، اما در سال جاری به‌دلیل سلطه طالبان بر افغانستان، برگزار نشد. این کمپین از ۲۵ نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان، آغاز می‌شود و در ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر به پایان می‌رسد.