درخواست تجدیدنظر فدراسیون جودو ایران برای رفع تعلیق

دادگاه حکمیت ورزش می‌گوید صدور حکم نهایی چند هفته طول می‌کشد

سعید ملایی در مسابقات جهانی جودو ۲۰۱۸باکو-Mladen ANTONOV / AFP

 برای رسیدگی به درخواست تجدیدنظر فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران، دادگاه عالی داوری ورزش (CAS) به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد. بر اساس رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، ملی‌پوشان ایرانی به دلیل امتناع از رویارویی با حریفان اسرائیلی تا سال ۲۰۲۳ از حضور در رقابت‌های بین‌المللی منع شده‌اند. مقام‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند که درخواست تجدیدنظر خواهند داد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ورزشکاران ملی‌پوش ایرانی را از رویارویی با حریفان اسرائیلی در رقابت‌های ورزشی منع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرش میراسماعیلی و سعید ملایی دو ورزشکار ملی‌پوش تیم ملی جودو ایران بودند که از مواجهه با رقیب اسرائیلی بازداشته شدند. میراسماعیلی در سال ۲۰۰۴، بعد از اینکه از روبه‌رو شدن با ورزشکار اسرائیلی امتناع کرد، گفت که این کار را برای دفاع از مردم فلسطین انجام داده است. با این حال، پس از بازگشت به ایران از مقام‌های جمهوری اسلامی پاداش‌هایی دریافت کرد و بعدها نیز به ریاست فدراسیون جودو ایران منصوب شد.

در نقطه مقابل او، سعید ملایی قرار داشت که حدود ۱۵ سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۹، برای اجتناب از روبه‌روشدن با ورزشکار اسرائیلی، عامدانه از حریف قبلی خود شکست خورد. ملایی پس از این ماجرا از ایران مهاجرت کرد و به مغولستان رفت و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با پرچم این کشور در رقابت‌ها حضور یافت.

اگرچه پیش از ماجرای سعید ملایی نیز جودو ایران به دلیل رفتارهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران و دخالت دادن این موضوع در میدان‌های ورزشی از حضور در رقابت‌های بین‌المللی منع شده بود، کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو پس از اتفاقی که برای سعید ملایی افتاد، در اکتبر ۲۰۱۹ به طور رسمی اعلام کرد که تا وقتی فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران تضمین ندهد که به قوانین جهانی پایبند است، از تمامی مسابقه‌ها تعلیق خواهد شد.

بر اساس این حکم، فدراسیون جودو ایران به مدت چهار سال از شهریور ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۴۰۲ از حضور در کلیه رویدادهای بین‌المللی منع شده است. پس از اعلام حکم یاد شده، آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو ایران، اعلام کرد که به دادگاه حکمیت ورزش شکایت خواهند کرد. سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، نیز از مکاتبه با کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی جودو و درخواست تجدیدنظر خبر داده بود. این درخواست در دادگاه حکمیت ورزش پذیرفته شد و قرار بود روز سه‌شنبه، ۲۳ نوامبر (۳ آذر) به این موضوع رسیدگی شود.

به گزارش تایمز اسرائیل، دادگاه حکمیت ورزش اعلام کرده است که جلسه رسیدگی به درخواست جمهوری اسلامی ایران برای لغو محرومیت از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده است و صدور حکم نهایی حداقل چند هفته طول می‌کشد. با این حال فدراسیون جهانی جودو اعلام کرده است درصورتی‌ که حکومت جمهوری اسلامی ایران به ورزشکاران خود اجازه دهد آزادانه در رقابت‌های جهانی شرکت کنند، حکم تعلیق فدراسیون جودو ایران را لغو خواهد کرد.

بیشتر از ورزش