اولین سالگرد ازدواج ملکه الیزابت بدون شاهزاده فیلیپ

روایت آشنایی ملکه بریتانیا و همسرش

در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷، مراسم ازدواج آن‌ها در کلیسای وست مینستر برگزار شد-AFP

تا زمان مرگ شاهزاده فیلیپ در روز جمعه ۹ آوریل، دوک ادینبورگ و ملکه الیزابت دوم به مدت ۷۳ سال با هم زندگی مشترک داشتند.

این زوج که اولین بار در کودکی در سال ۱۹۳۴ ملاقات کردند، سال گذشته هفتاد و چهارمین سالگرد ازدواج خود را در روز شنبه ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰، جشن گرفتند.

ملکه و دوک در مراسم ازدواج شاهدخت مارینا، دخترعموی شاهزاده فیلیپ، با شاهزاده جورج، دوک کنت، به هم معرفی شدند.

در آن زمان فیلیپ که متولد کورفو بود، شاهزاده یونان و دانمارک به‌شمار می‌رفت. در آن زمان او ۱۳ ساله بود و شاهدخت الیزابت ۸ سال داشت.

این زوج دوباره پنج سال بعد در سال ۱۹۳۹ در کالج سلطنتی نیروی دریایی دارتموت ملاقات کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ماریون کرافورد، معلم سرخانه الیزابت، شاهزاده‌‌‌خانم فریفته ظاهر زیبای «وایکینگی» فیلیپ شد. کرافورد در خاطراتش، «شاهزاده خانم‌های کوچولو»، به یاد می‌آورد که گونه‌های الیزابت نوجوان با دیدن فیلیپ «سرخ» می‌‌شد.

یکی دیگر از افراد نزدیک به الیزابت که از همان ابتدا دوستدار فیلیپ بود، مارگارت رودز، دختر خاله او بود که در زندگی‌نامه خود، «آخرین تعظیم: خاطرات سلطنتی دخترخاله ملکه» نوشت که «او از همان نگاه اول واقعا عاشق شد.»

ظاهراً، علاقه الیزابت به فیلیپ مورد توجه عمویش، لرد لوئیس مونت‌باتن، قرار گرفت که در دفتر خاطرات خود اولین ملاقات آن‌ها را «یک موفقیت بزرگ» توصیف کرد.

پس از ملاقات اولیه، الیزابت و فیلیپ که در طول جنگ جهانی دوم در ناوگان مدیترانه و اقیانوس آرام خدمت می‌کرد، ارتباط از طریق نامه‌نگاری را آغاز کردند. 

وقتی فیلیپ برگشت، از پدر الیزابت، پادشاه جورج ششم، اجازه خواست تا از وی خواستگاری کند.

این زوج در ۹ ژوئیه ۱۹۴۷ نامزدی خود را اعلام کردند. حلقه نامزدی آنان را جواهرساز فیلیپ آنتروبوس، با استفاده از الماسی برگرفته از تاجی سلطنتی متعلق به شاهدخت آلیس باتنبرگ، مادر فیلیپ، ساخت.

چهار ماه پس از اعلام نامزدی‌شان، در ۲۰ نوامبر همان سال، مراسم ازدواج آن‌ها در کلیسای وست مینستر برگزار شد.

شاهدخت الیزابت دهمین عضو خانواده سلطنتی بود که در کلیسای وست مینستر ازدواج می‌کرد. این همان کلیسایی است که در سال ۲۰۱۱ ، دوک و دوشس کمبریج برای مراسم عروسی انتخاب کردند.

پیش از ازدواج، شاهزاده فیلیپ به سمت «دوک ادینبورگ» منصوب شد، و دو عنوان دیگر، ارل مریونت و بارون گرینویچ از گرینویچ در شهرستان لندن، نیز به او اعطا شد.

این زوج دو هزار مهمان را به مراسم عروسی خود دعوت کردند. جفری فیشر، اسقف اعظم کانتربری، و سیریل گاربت،اسقف اعظم یورک، برگزارکنندگان مراسم بودند.

لباس الیزابت را سر نورمن هارتنل طراحی کرده بود. این لباس مجلسی که تا زمین می‌رسید، دارای الگوهای گل و ستاره بود که از نقاشی پریماورا بوتیچلی الهام گرفته شده بود.

این لباس دوخته شده از ساتن دوشس و تزئین شده با ده هزار مروارید دانه‌ای که از ایالات متحده وارد شده بود، همچنین دارای دنباله‌ای به طول ۱۵ فوت بود.

این زوج در سال ۲۰۱۷ هفتادمین سالگرد ازدواج خود را جشن گرفتند که سالگرد موسوم به «طلای سفید» آن‌ها بود.

زنگ‌های کلیسای وست مینستر در آن روز به این مناسبت نواخته شد.

آن‌ها آن سالگرد را با شام خصوصی با خانواده و دوستان در قلعه ویندزور جشن گرفتند.

برای مشاهده جدول زمانی رابطه سلطنتی آن‌ها، روی این  گالری کلیک کنید.

© The Independent

بیشتر از زندگی