کودکان همچنان در معرض تبلیغات هدفمند فیس‌بوک قرار دارند

«فیس‌بوک هنوز از حجم وسیعی از داده‌هایی که درباره نوجوانان جمع‌آوری می‌کند، استفاده می‌کند تا مشخص کند کدام کودک مستعد واکنش به کدام آگهی خاص است»

«فیس‌بوک بی آن‌که برای بهبود شرایط کودکان تغییری در سیستم‌های خود داده باشد، دوباره منافع خود را در اولویت قرار داده و افسار الگوریتم‌های خود را رها کرده است.»- Tolga Akmen / AFP

بر اساس تحقیقات جدید، فیس‌بوک با وجود تعهد به پایان دادن به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان و پایان هدف‌گیری نوجوانان با «تبلیغات تجسسی» (surveillance advertising) در اوایل سال جاری، همچنان در حال اجرای این کار است.

در ماه ژوئیه، فیس‌بوک اعلام کرد که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تبلیغات برای افراد زیر ۱۸ سال را تنها بر اساس سن، جنسیت، و موقعیت مکانی آنان هدف‌گیری کنند. در سپتامبر، آنتیگون دیویس، رئیس ایمنی جهانی این شرکت، هنگام ادای شهادت در مقابل مجلس سنای ایالات متحده، مجددا این موضوع را تایید کرد.

او گفت: «ما تبلیغات بسیار محدودی برای نوجوانان داریم. اکنون فقط می‌توان نوجوان را بر اساس جنسیت، سن، یا موقعیت مکانی هدف قرار داد.»

افشاگری‌های جدید نشان می‌دهند که فیس‌بوک دیگر به تبلیغ‌کنندگان اجازه نمی‌دهد مستقیما کودکان را هدف قرار دهند، بلکه از داده‌های «رفتار آنلاین» آن‌ها برای تقویت یک «سیستم تحویل» هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی تبلیغات هدفمند برای آنان استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه، یک ائتلاف بین‌المللی از آزادی‌های مدنی و سازمان‌های حمایت از کودکان در نامه‌ای سرگشاده به مارک زاکربرگ، رئیس فیس‌بوک، نوشت: «جایگزینی «هدف‌گیری انتخاب‌شده توسط تبلیغ‌کنندگان» با «بهینه‌سازی انتخاب‌شده توسط یک سیستم تحویل یادگیری ماشینی»، به‌رغم ادعای فیس‌بوک در ماه ژوئیه، نشان از پیشرفت قابل‌توجهی برای کودکان ندارد.» 

«فیس‌بوک هنوز از حجم وسیعی از داده‌هایی که درباره نوجوانان جمع‌آوری می‌کند، استفاده می‌کند تا مشخص کند کدام کودک مستعد واکنش به کدام آگهی خاص است.»

در این نامه سرگشاده آمده است که این عمل به ویژه نگران‌کننده است، زیرا هدف‌گیری بهینه ممکن است شامل مواردی مانند تبلیغات کاهش وزن باشد که به نوجوانان در معرض ابتلا به اختلالات غذایی، نشان داده می‌شود.

دکتر رایس فارتینگ، مدیر سیاست‌گذاری کودکان در سازمان «تهدید دیجیتال ری‌سِت» استرالیا که این تحقیق را هدایت کرده است، گفت: «فیس‌بوک بی آن‌که برای بهبود شرایط کودکان تغییری در سیستم‌های خود داده باشد، دوباره منافع خود را در اولویت قرار داده و افسار الگوریتم‌های خود را رها کرده است و این ممکن است در واقع اوضاع را برای کودکان بدتر کرده باشد.»

او افزود: «به نظر نمی‌رسد آنها قادر به عمل در راستای بهترین منافع کودکان باشند.»

الیور هیز، مدیر سیاست‌گذاری و کارزارها در «گلوبال اکشن پلن»، افزود: «(این رفتاری) به‌شدت ناروا است که پایان تبلیغات هدفمند برای کودکان را در بوق و کرنا کنیم، در حالی که داده‌های نوجوانان را جمع‌آوری می‌کنیم تا تبلیغات قدرتمند «بهینه» ارائه شده توسط هوش مصنوعی را تقویت کنیم.»

«تبلیغات تجسسی برای کودکان تهاجمی، مداخله‌گرانه و نامحبوب هستند. واضح است که فیس‌بوک، زمانی که تغییرات ماه ژوئیه خود را اعلام کرد، دقیقا این را می‌دانست. اما اکنون صدایش در آمده است که آن برخورد تقلایی برای کسب یک پیروزی در حوزه روابط عمومی بود، در حالی که همزمان به تجسس از کودکان برای کسب سود ادامه می‌داد.»

فیس‌بوک به این تحقیق و نامه سرگشاده پاسخ داد و ادعا کرد که داده‌های کاربران نوجوان در ابزارهای شفاف‌سازی آن ظاهر می‌شود، زیرا آنان از تارنماها و برنامه‌هایی که از این ابزارها استفاده می‌کنند، بازدید می‌کنند.

یکی از سخنگویان فیسبوک به ایندیپندنت گفت: «اشتباه است که بگوییم چون داده‌ها را در ابزارهای شفافیت خود نشان می‌دهیم، آن‌ها به شکل خودکار برای تبلیغات استفاده می‌شود.»

«ما از داده‌های تارنماها و برنامه‌های تبلیغ‌کنندگان و شرکای خود برای شخصی‌سازی تبلیغات برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده نمی‌کنیم. دلیل این که این اطلاعات در ابزار شفاف‌سازی ما نشان داده می‌شود، این است که نوجوانان از تارنماها یا برنامه‌هایی بازدید می‌کنند که از ابزارهای تجاری ما استفاده می‌کند. ما می‌خواهیم در داده‌هایی که دریافت می‌کنیم، شفافیت ایجاد کنیم، حتی اگر برای شخصی‌سازی تبلیغات استفاده نشده باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان