چین پوشش خبری تنیسور ناپدید شده را ممنوع کرد

از زمانی که خانم پنگ ادعای تجاوز را مطرح کرده، نام و موضوعات مرتبط به او از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی چین حذف شده است

پنگ شوآی، تنیسور معروف چینی - STR / AFP

شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرده است که چین پوشش خبری موضوع ناپدید شدن پنگ شوآی، تنیسور معروف این کشور را مسدود کرده است. آنها می‌گویند به‌محض بیان هر توضیحی در مورد این پرونده، صفحه‌های نمایش در این کشور سیاه می‌شوند.

اندرسون کوپر مجری بی‌بی‌سی روز پنجشنبه گفت: «چین بار دیگر سیگنال سی‌ان‌ان را مسدود می‌کند تا از گزارش بیشتر درباره ناپدیدشدن پنگ شوآی، ستاره تنیس جلوگیری کند.»

وی افزود: «هر بار که سی‌ان‌ان این داستان را پوشش می‌دهد، دولت چین سیگنال سی‌ان‌ان را آنجا مسدود می‌کند.»

  ارین برنت، مجری دیگر شبکه سی‌ان‌ان، در برنامه خود گزارش داد که یک سخنگوی دولت چین در پاسخ به سؤالی درباره محل اختفای خانم پنگ گفت که پرونده او «یک موضوع دیپلماتیک» نیست.

خانم برنت گفت: «ما متوجه شدیم که وقتی در این مورد صحبت می‌کنم، تصویر سی‌ان‌ان در چین سیاه می‌شود، زیرا آنها نمی‌خواهند خبری در مورد آن پخش شود.»

از زمانی که خانم پنگ ادعای تجاوز را مطرح کرد، نام و موضوعات مرتبط به او از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی چین حذف شد. 

اینترنت در چین اغلب سانسور می‌شود و موضوعاتی که تصور می‌شود برای دولت مشکل‌ساز است است، حذف می‌شوند.

رسانه های دولتی چین روز چهارشنبه نامه ای را منتشر کردند که مدعی بودند توسط خانم پنگ نوشته شده است.

 خبر منتشر شده نشان می‌داد که ادعای تجاوز جنسی، صحت ندارد. در این نامه من به نقل از پنگ آمده است: «من نه گم شده‌ام و نه در شرایط ناامنی هستم. همه چیز خوب است.  باز هم از شما برای مراقبت از متشکرم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما انتشار این نامه شک و تردید در مورد صحت آن را به دنبال داشت. همچنین، نگرانی برای سلامتی خانم پنگ هم افزایش یافته است.

استیو سایمون، رئیس انجمن تنیس زنان، گفته است که در مورد اتهامات خانم پنگ باید تحقیقات انجام شود. با این حال از زمان انتشار خبر تجاوز، هنوز هیچ کس نتوانسته مستقیماً با این ستاره تنیس صحبت کند.

پیش‌تر، چین در دسامبر ٢٠١٩ پوشش خبری سی‌ان‌ان در مورد جنبش دموکراسی در هنگ‌کنگ و رفتار با اویغورها در سین کیانگ را مسدود کرد.

مارایکه اوهلبرگ، یکی از اعضای ارشد صندوق مارشال آلمان، در توییتی نوشت که انتشار این نامه «به‌منظور متقاعدکردن مردم نیست، بلکه برای ارعاب و نشان دادن قدرت دولت است. این یعنی ما به شما می‌گوییم که او خوب است، و شما چه کاره هستید که می‌خواهید بگویید نه؟»

کوپر روز پنجشنبه گفت که خانم پنگ سه سال پیش یک رهبر کمونیست را متهم کرد که او را مجبور به رابطه جنسی در خانه‌اش کرده است.  این ادعا در حساب رسانه های اجتماعی او منتشر شد و ظرف ٣٠ دقیقه حذف شد.

ویل ریپلی، خبرنگار سی‌ان‌ان که به مدت هشت سال وقایع چین را پوشش می‌داد، در این برنامه گفت که «تعداد دفعاتی که گزارش‌های ما در سی‌ان‌ان توسط سانسورچی‌های چینی مسدود شده، آن‌قدر زیاد شده که دیگر تعدادش را از یاد برده است.»

او افزود: «هر بار که ما در مورد چیزی بحث‌برانگیز صحبت می‌کنیم، چه حقوق زنان باشد، چه سانسورچی‌های چینی و یا جنبش «من هم» (Me Too) از اینترنت پاک می‌شود. آنها هر نوع برنامه تلویزیونی جنجالی را از سرویس‌های پخش خارج می‌کنند. مثلاً یک برنامه تلویزیونی درباره دانش‌آموزان دبیرستانی همجنس‌گرا بود که در سرزمین اصلی (چین) محبوبیت زیادی داشت که توسط دولت حذف شد.»

ریپلی گفت: «پنگ شوآی آخرین نمونه از این است که چگونه هیچ کس، حتی یک قهرمان اسطوره ای تنیس که در داخل و خارج از چین محبوب است، از شر این سانسورچیان چینی مصون نیست.  این واقعیت است که شما کشوری دارید که اساساً توسط تعدادی پیرمرد اداره می شود، دسته ای از پیرمردها که به ارزش های سنتی چینی اعتقاد دارند و از قدرت عظیم خود برای لغو برنامه های تلویزیونی و لغو همه چیز استفاده می کنند.  آن‌ها هر چیزی را که فکر می‌کنند به نوعی با ارزش‌های سنتی چین همخوانی ندارد را لغو خواهند کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان