اولین مورد ثبت‌شده ابتلا به کووید شناسایی شد

نخستین بیمار در بازار خرید‌و‌فروش جانوران زنده هوانان در ووهان کار می‌کرد و در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ بیمار شد

در اول ژانویه ۲۰۲۰، بازار هوانان تعطیل و ضدعفونی شد‌ـ HECTOR RETAMAL / AFP

یک گزارش تحلیلی جدید حاکی از آن است که نخستین مورد تاییدشده ابتلای علامت‌دار به کووید‌ـ‌۱۹ در یک فروشنده زن بازار غذاهای دریایی ووهان مشاهده شده است.

در این پژوهش آمده است که نخستین بیمار در بازار خرید‌و‌فروش جانوران زنده هوانان در ووهان کار می‌کرد و در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ بیمار شد.

مایکل وروبی، ویروس‌شناس در دانشگاه آریزونا، در این گزارش می‌گوید مجموعه‌ای از موارد علامت‌دار [ابتلا به کرونا] در بازار هوانان‌– به‌ویژه در بخش غربی آن‌ که سگ‌راکون‌ها (که مستعدند به کرونا مبتلا شوند) در قفس بوده‌اند‌ــ «شاهدی محکم موید منشا همه‌گیری در بازار حیوانات زنده است».

در ادامه این گزارش با اشاره به نکته‌ای بسیار مهم، آمده است «به نظر می‌رسد نخستین مورد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹، مرد حسابدار ۴۱ ساله‌ای که در ۳۰ کیلومتری (۱۸.۶ مایلی) جنوب بازار هوانان ساکن بوده وهیچ‌گونه ارتباطی با آن نداشته است‌ــ و بیماری‌اش در ۸ دسامبر گزارش شد‌‌ــ بسیار دیرتر [از مورد اخیر] به کووید‌ـ۱۹ مبتلا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«هنگامی که با او صحبت شد، گفت علایم کووید‌ـ۱۹ در او با تب در ۱۶ دسامبر آغاز شد؛ بیماری و ناخوش‌احوالی روز ۸ دسامبر مشکل دندان ناشی از گیرکردن یک دندان شیری تا بزرگسالی بوده است. به عقیده او، احتمالا در بیمارستان (و در جریان مراجعه اضطراری برای دندان) یا حین رفت‌و‌آمد در مترو مبتلا شده بود.»

این متخصص زیست‌شناسی تکاملی در مقاله پژوهشی‌اش، که در نشریه سایِنس منتشر شده است، می‌گوید که «علایم این بیمار در پی چند مورد ابتلا میان کارگران بازار هوانان بروز کرده بود، و زنی ماهی‌فروش که علایم بیماری‌اش در ۱۱ دسامبر آغاز شد، اولین مورد شناخته‌شده ابتلا است.»

در این گزارش، به جزئیات نحوه ردگیری موارد فراوان و مرموز ذات‌الریه در بیمارستان‌های ووهان در اواخر ماه دسامبر اشاره می‌شود که عکس‌برداری (سی‌تی اسکن) این بیماران نشان داد که آسیب‌دیدگی ریه‌هایشان مشابه و غیرعادی است.

درعین‌ حال، به مقام‌های بهداشت و درمان چین درباره این موارد ابتلا هشدار داده می‌شد. در اول ژانویه ۲۰۲۰، بازار هوانان تعطیل و ضدعفونی شد.

دکتر وروبی هشدار داد که احتمالا قصور در نمونه‌برداری ویروس از حیوانات نزدیک این منطقه هنگام بروز این ویروس به معنی آن است که هرگز محل انتقال ویروس از حیوان به انسان مشخص نخواهد شد، هرچند تحلیل شاخص فاصله موارد اولیه ابتلا و اطلاعات بیشتر در مورد ژنوم‌ قطعا ثابت می‌کند که این بازار مبدا کووید‌ـ۱۹ بوده است. او گفت: «جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده به این تلاش بستگی دارد.»  

پژوهشگران چینی بلافاصله پس از مشاهده ویروس کرونا، صدها نمونه از محیط  برداشتند، اما هنوز مشخص نیست چه تعداد از افراد و حیوانات آزمایش شدند.

اوایل سال جاری، سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق در مورد علت شروع همه‌گیری که تاکنون عامل مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در سراسر جهان بوده است، یک هیئت کارشناسی به ووهان اعزام کرد.

در گزارش این هیئت که در ماه مارس منتشر شد، نتیجه‌گیری شده که ویروس احتمالا از حیوان به انسان جهش کرده است. آن‌ها همچنین امکان نشت ویروس از یک آزمایشگاه را «بسیار بعید» توصیف کردند.

چین در واکنش اعلام کرد مسئولان باید «روی سایر راه‌های احتمالی تمرکز کنند که شاید به ردگیری منشا کووید‌ـ۱۹ کمک کند» و پیشنهاد کردند این بررسی‌ها باید در دیگر کشورها هم ادامه داده شود.

© The Independent

بیشتر از جهان