اردوغان: روابط ترکیه و اسراییل برای امنیت منطقه مهم است

روسای‌جمهور ترکیه و اسرائیل بر سر همکاری‌های دوجانبه‌ و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه-ANDREAS SOLARO / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز پنجشنبه درباره همکاری‌های دوجانبه میان این دو کشور و نیز مسائل منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش دیلی صباح، اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی‌ خود با تاکید بر اهمیت روابط ترکیه و اسرائیل برای امنیت و ثبات خاورمیانه، به این نکته اشاره کرده است که در صورت تفاهم دوجانبه درباره مسائل منطقه‌ای و نیز روابط دو کشور، می‌توان اختلاف‌نظرها را به حداقل رساند.

در این تماس تلفنی، درباره لزوم تلاش برای گسترش فرهنگ صلح و آشتی، مدارا و همزیستی در منطقه مذاکره شده است و دو کشور بر تداوم ارتباط و تماس میان اسرائیل و ترکیه برای حل دغدغه‌های مشترک تاکید کرده‌اند.

به گزارش دیلی صباح، دفتر ریاست‌جمهوری اسرائیل در بیانیه‌ای، روح کلی این گفت‌وگو را مثبت توصیف کرده و هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، از برگزاری گفت‌وگوهای جامع با ترکیه درباره روابط دوجانبه و نیز مسائل منطقه‌ای استقبال کرده است.

این تماس تلفنی پس از آن انجام شد که یک زوج اسرائیلی که یک هفته در ترکیه به اتهام جاسوسی بازداشت بودند، روز سه‌شنبه آزاد شدند و به خانه بازگشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موردی و ناتالی اوکنین که با هواپیمایی ویژه به اسرائیل بازگشتند، در خانه خود با حلقه‌ای از انبوه دوستان خانوادگی و روزنامه‌نگاران مواجه شدند. ناتالی اوکنین از بالکن منزلش از همه و به‌ویژه کسانی که امنیت و بازگشت آن‌ها را تامین کرده بودند، تشکر کرد.

این زوج پس از اینکه در جریان سفر توریستی خود، از کاخ اردوغان در استانبول عکس گرفتند و برای اعضای خانواده خود فرستادند، بازداشت و با اتهام سنگین جاسوسی روبه‌رو شدند.

روابط ترکیه و اسرائیل از سال ۲۰۱۰ و در پی یورش یک ناوچه اسرائیلی به یک کشتی کمک‌رسان ترکیه‌ای که در پی شکستن محاصره غزه بود، متشنج شد و اردوغان کوشید از فرصت ایجاد شده برای تقویت نقش ترکیه به‌عنوان رهبر جهان اسلام بهره ببرد و در مناقشه میان اسرائیل و فلسطین، خود را رهبر سازش‌ناپذیر جهان اسلام نشان دهد.

با این حال، به‌رغم تنش‌ها و جنجال‌هایی که در سال‌های اخیر میان دولت اردوغان و اسرائیل رخ داد، دادوستدهای اقتصادی، توریستی و فرهنگی میان این دو کشور هرگز قطع نشد و تورهای گردشگری و روابط پرسود اقتصادی میان مراکز اقتصادی و فرهنگی این دو کشور همواره برقرار بوده است.