بررسی طرح «قرنطینه هوشمند» در ستاد ملی کرونا

«اگر قرنطینه هوشمند اجرا شود، افرادی که واکسینه نشده‌اند نمی‌توانند در فضاهایی با تجمع بالا حضور پیدا کنند»

تصمیم قرنطینه هوشمند در شرایطی بررسی خواهد شد که به گفته کارشناسان، هنوز خطر آغاز موج ششم همه‌گیری در ایران وجود دارد و نقشه وضعیت کرونا چندان امیدوارکننده نیست- Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

در ایران، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا که دیرتر از کشورهای دیگر شروع شد، همچنان ادامه دارد و مسئولان بهداشتی امیدوارند تداوم واکسیناسیون بتواند آمار مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را کاهش دهد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تا روز ۲۷ آبان، ۵۶ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۲ نفر دوز اول، ۴۳ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۰ نفر دوز دوم و ۶۸۳ هزار و ۱۸۸ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب،‌ مجموع واکسن‌های تزریق شده به ۱۰۰ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۲۳۰ دوز رسیده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، با افتخار به اینکه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در ۱۰۰ روز تزریق شده، این اتفاق را یک حرکت انقلابی، جهشی و مردم‌‌نهاد دانسته است. او البته به تعداد افرادی که بر اثر واکسیناسیون دیرهنگام در ایران جانشان را از دست داده‌اند، اشاره‌ای نکرده است.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت به آخرین تصمیم درباره افرادی که واکسینه نشده‌اند هم پرداخته و گفته است: «تاکید مسئولان ستاد قرنطینه هوشمند است. افرادی که واکسینه نشده‌اند نمی‌توانند در فضاهایی با تجمع بالا حضور پیدا کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم قرنطینه هوشمند در شرایطی بررسی خواهد شد که به گفته کارشناسان، هنوز خطر آغاز موج ششم همه‌گیری در ایران وجود دارد و نقشه وضعیت کرونا چندان امیدوارکننده نیست. در حال حاضر، ۲۶ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند که نشان می‌دهد هنوز مصونیت جمعی به سطح بالایی نرسیده است.

وزارت بهداشت در جدیدترین آمار اعلامی درباره مبتلایان کرونا، گزارش داده است که روز چهارشنبه، ۲۶ آبان، پنج هزار و ۸۸۲ مبتلای جدید به کووید-۱۹ شناسایی شده و ۱۰۳ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. با این آمار،‌ مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به شش میلیون و ۶۳ هزار و ۷۷۵ نفر رسیده و مجموع جان‌باختگان ۱۲۸ هزار و ۶۳۴ نفر گزارش شده است. مسئولان بهداشتی همچنین اعلام کرده‌اند که سه هزار و ۴۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها تحت‌ مراقبت قرار دارند.

با توجه به این آمار،‌ علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، درباره قرنطینه هوشمند به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:‌ «برنامه‌ریزی برای اجرای محدودیت‌های هوشمند در ارتباط با کرونا در حال انجام است و این برنامه در سه استان آزمایشی اجرا خواهد شد؛ به طوری که فعالیت‌های اجتماعی، بازرگانی و تردد افرادی که واکسینه شده‌اند بدون محدودیت انجام خواهد شد.»

او با بیان اینکه این طرح هفته آینده در ستاد ملی کرونا بررسی می‌شود، تاکید کرد: «بر اساس این طرح، مراودات اجتماعی و اقتصادی افراد با داشتن کارت واکسن انجام خواهد گرفت و با توجه به اینکه درصد زیادی از جمعیت تهران واکسن زده‌اند، در آینده‌ای نزدیک می‌توان مدیریت هوشمند را در این کلان‌شهر اجرا کرد.» البته زالی میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شهروندان را نگران‌کننده دانسته است.

به گفته او در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل‌ها بین ۴۸.۵ تا ۶۲.۵ درصد است؛ در حالی که شرایط ایران از نظر بیماری کرونا شکننده است.