آشوبگر پرونده حمله به کنگره آمریکا به زندان محکوم شد

چنسلی که مسلح بود بارها دستور پلیس برای ترک ساختمان کنگره را نادیده گرفت

چنسلی پیش از صدور حکمش به قاضی دادگاه گفت که ورود به کنگره اشتباه بوده- SAUL LOEB / AFP

یکی از افرادی که روز ششم ژانویه گذشته به ساختمان کنگره آمریکا حمله کرد و در ایجاد آشوب و اغتشاش در آن روز نقش داشت، امروز به ۴۱ ماه زندان محکوم شد.

این فرد که در تصویرهای منتشر شده کلاه پوستی شاخدار به سر و خال‌کوبی بر تن داشت و روی صورتش پرچم آمریکا را نقاشی کرده بود، جیکاب چنسلی نام دارد.

او یکی از نخستین افرادی بود که در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا و شکست دونالد ترامپ، به ساختمان کنگره در پایتخت یورش برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شهروند ساکن ایالت آریزونا، که برخی او را «چهره اغتشاش» در کنگره معرفی کرده‌اند، پیش‌تر به تبهکاری و عمل خلاف متهم و در دادگاه مجرم شناخته شده بود.

چنسلی که مسلح بود بارها دستور پلیس برای ترک ساختمان کنگره را نادیده گرفت و روزهای بعد از حمله ششم ژانویه نیز ظاهرا به آنچه انجام داده بود افتخار می‌کرد.

با این حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او پیش از صدور حکمش به قاضی دادگاه گفت که ورود به کنگره اشتباه بوده و او مسئولیت این اقدام خود را می‌پذیرد.

او گفت: «هیچ بهانه‌ای ندارم... رفتار من غیرقابل دفاع است.»

قاضی این گفته او را صادقانه دانست، اما جدی بودن اقدام چنسلی را یادآوری کرد و خطاب به او گفت: «آنچه کردی وحشتناک بود و خودت را در کانون اغتشاش قرار دادی.»

جیکاب چنسلی یکی از ۶۵۰ متهم پرونده یورش ششم ژانویه به کنگره آمریکا است. بیش از ۱۲۰ تن از متهمان مجرم شناخته شده‌اند و بیشتر آن‌ها به حبس تا حداکثر شش ماه محکوم شده‌اند.

در میان ۳۸ متهمی که تا کنون حکم آن‌ها صادر شده است، چنسلی و یکی دیگر از متهمان، به نام اسکات فیرلمب اهل نیوجرسی، طولانی‌ترین احکام حبس را دریافت کرده‌اند.

بیشتر از جهان