سازمان ملل به ایلان ماسک می‌گوید مالیاتش چطور می‌تواند جلو فقر جهانی را بگیرد

ماسک پیش‌تر قول داده بود اگر سازمان ملل مشخص کند چگونه گرسنگی را از میان برمی‌دارد، بخشی از سهامش را می‌فروشد

AFP

سازمان ملل  متحد به ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، طرحی را که او درخواست کرده بود ارائه داد تا نشان دهد چطور ۶ میلیارد یورو از سهام تسلا می‌تواند برای پایان گرسنگی در جهان صرف شود.

ماسک پیش‌تر قول داده بود اگر سازمان ملل مشخص کند که از این مبلغ چطور استفاده می‌شود، بخشی از سهامش را می‌فروشد. دیوید بیسلی، مدیرعامل برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) و فرماندار جمهوری‌خواه پیشین کارولینای جنوبی، در گفت‌وگویی توییتری، از ماسک و دیگر میلیاردرها خواسته بود به رفع مشکل گرسنگی در دنیا کمک کنند.

ماسک گفت: «اگر برنامه جهانی غذا بتواند در این رشته‌توییت دقیقا شرح دهد که چطور ۶ میلیارد دلار می‌تواند مشکل گرسنگی در دنیا را حل کند، من همین الان سهام تسلا را می‌فروشم و این کار را می‌کنم. اما حساب‌و‌کتابش برای عموم باز باشد تا همه با دقت ببینند که این پول چطور خرج می‌شود.»

دیوید بیسلی روز دوشنبه توییت کرد: «دنیا در آتش است. من در مورد طوفان تمام‌عیاری که کووید، درگیری، پدیده‌های غیرمنتظره اقلیمی ایجاد می‌کنند هشدار داده بودم و حالا، در مورد افزایش هزینه‌های زنجیره تامین [هشدار می‌دهم].»

«همین‌جا است. جان ۴۵ میلیون نفر در خطر است و این تعداد هر روز بیشتر می‌شود. اگر به مردم غذا ندهید، درگیری‌ها، بی‌ثباتی و مهاجرت گسترده را تغذیه کرده‌اید.»

«بحران گرسنگی اضطراری، بی‌سابقه و اجتناب‌ناپذیر است. @ایلان ماسک! شما برنامه روشن و حساب‌و‌کتاب واضح خواستید. بفرمایید!»

«ما آماده‌ایم با شما- و با هر کس دیگر- که در مورد نجات جان‌ها جدی است، حرف بزنیم. برای جلوگیری از قحطی در سال ۲۰۲۲، رقم درخواستی ۶.۶ میلیارد دلار است.»

برنامه جهانی غذا با «یک بار درخواست از میلیاردرها»، طرحش برای «کمک به ۴۲ میلیون نفر در معرض قحطی» را ارائه و برای کمک به مردم ۴۳ کشور، ۶.۶ میلیارد دلار درخواست کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دلار صرف «غذا و تحویل آن»» خواهد شد که شامل هزینه حمل‌ونقل و باربری و همچنین نگهداری و «تحویل نهایی» غذا از طریق هوایی، زمینی و رودخانه‌ می‌شود. همچنین هزینه رانندگان کامیون‌ها و تمهیدات امنیتی لازم تامین می‌شود تا «در مناطق تحت درگیری غذا به افرادی که بیشتر نیازمندند، برسد.»

سازمان ملل اعلام کرد در مناطقی که بازارها فعال‌اند، دو میلیارد دلار برای کمک نقدی و کوپن‌های غذایی لازم است.

برنامه جهانی غذا اعلام کرد: «این نوع کمک‌رسانی به افرادی که بیشتر نیازمندند امکان می‌دهد غذای را بخرند که می‌خواهند و از اقتصاد محلی حمایت می‌کند.»

این نهاد در ادامه افزود «برای هزینه‌های ویژه هر کشور برای طراحی، توسعه و مدیریت اجرای برنامه‌های موثر و کارآمد برای میلیون‌ها تن غذا و نقل‌وانتقال پول نقد و کوپن» ۷۰۰ میلیون دلار لازم است.

این پول همچنین هزینه «تسهیلات دفتری و دفتر ماهواره‌ای و امنیت آن‌ها را تامین خواهد کرد و بر توزیع و نتایج نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود کمک‌ها به دست آسیب‌پذیرترین اقشار می‌رسد».

برنامه جهانی غذا همچنین برنامه‌هایی ۴۰۰ میلیون دلاری «برای مدیریت عملیات، اجرا و پاسخگویی منطقه‌ای و جهانی» ارائه کرد.

سازمان ملل اعلام کرد که این برنامه «هماهنگی در خطوط تامین جهانی و مسیرهای هوایی، هماهنگی لجستیک جهانی مانند قراردادهای حمل، نظارت جهانی و بررسی قحطی در سراسر دنیا و مدیریت خطر و ناظران مستقلی که برای نظارت گمارده شده‌اند» را شامل می‌شود.

آقای بیسلی گفت این تلاش‌ها به قحطی پایان نمی‌دهد اما جان میلیون‌ها نفر نجات داده خواهد شد.

آقای بیسلی در توییتر نوشت: «۶ میلیارد دلار مشکل گرسنگی جهان را حل نخواهد کرد اما جلو بی‌ثباتی جغرافیایی-سیاسی (ژئوپلیتیک)، مهاجرت گسترده را خواهد گرفت و جان ۴۲ میلیون انسان در آستانه قحطی را نجات خواهد داد، بحرانی بی‌سابقه و طوفانی تمام‌عیار در اثر بحران‌های اقلیمی، درگیری، کووید.»

© The Independent

بیشتر از جهان