هلال‌احمر: امکان تامین چادر برای همه مردم زلزله‌زده وجود ندارد

وضعیت ناگوار زلزله‌زدگان استان هرمزگان؛ پنج خانواده در یک چادر

«امکان دارد پس‌لرزه‌ها تا دو ماه ادامه داشته باشد ولی نگران‌کننده نیست؛ زیرا انرژی زمین تخلیه شده است» - ایرنا

زلزله استان هرمزگان دو مورد فوت و بیش از ۹۰ مصدوم به دنبال داشت. همچنین تاکنون بیش از ۸۰ پس‌لرزه در منطقه احساس شده است که شدیدترین آن‌ها پس‌لرزه‌ای به بزرگی پنج ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری زمین در منطقه فین بوده که عصر روز دوشنبه، ۲۴ آبان، اتفاق افتاده است. بسیاری از مردم منطقه به دلیل نگرانی از وقوع زلزله‌ای بزرگ‌تر، شب‌های گذشته را در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی سر کرده‌اند و بنا به اعلام مسئولان بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی به بازسازی نیاز دارند.

پس از وقوع زلزله در استان هرمزگان، رئیس‌جمهوری ایران دستور رسیدگی فوری به وضعیت مردم آسیب‌دیده را صادر کرد و محمد مخبر، معاون اول او، به مناطق زلزله‌زده رفت. دیگر مقام‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز اعلام کردند که برای بازگرداندن شرایط عادی به منطقه تلاش خواهند کرد؛ با وجود این وعده‌ها، گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از مردم حتی چادر برای اسکان موقت هم ندارند.

ساعاتی پس از وقوع زلزله، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، اعلام کرد که در انبارهای استان هرمزگان هشت هزار چادر و ۱۷ هزار پتو وجود دارد و در این خصوص با «هیچ کمبودی» مواجه نیستیم. او حتی گفت که در صورت نیاز، استان‌های فارس و کرمان به‌عنوان «پشتیبان»، کمبودها در زمینه چادر و پتو را تامین خواهند کرد.

۴۸ ساعت پس از اعلام این خبر، محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، اظهار داشت که تاکنون سه هزار و ۱۸۰ تخته چادر میان زلزله‌زدگان توزیع شده است ولی امکان تامین چادر برای همه‌ افرادی که در معرض پس‌لرزه‌ها قرار دارند، وجود ندارد. او تعداد این افراد را ۲۲۹ هزار نفر اعلام کرد و در عین حال گفت که افرادی که منازل آنان آسیب‌دیده است، چادر دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام جمعیت هلال‌احمر ایران، هشت روستای گیشان غربی، آب شیرین، ذرتو بالا، ذرتو پایین، رودشور، گوهره، چلو و چاه‌کل در استان هرمزگان بیشترین خسارت را دیده‌اند. در بخش فین این استان، نیز دیوارهای منازل روستاهای سرزه و رضوان ترک خورده‌اند.

قوسیان‌مقدم درباره احتمال ادامه پس‌لرزه‌ها نیز به خبرگزاری ایسنا گفت: «امکان دارد پس‌لرزه‌ها تا دو ماه ادامه داشته باشد ولی نگران‌کننده نیست؛ زیرا انرژی زمین تخلیه شده است.» این در حالی‌ است که پژوهش‌ها نشان داده‌ است که وقوع زلزله مجدد یا پس‌لرزه‌های بزرگ به دنبال زلزله‌های بالای شش ریشتر محتمل است. بهروز ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایران، در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی، با تایید این موضوع احتمال وقوع سونامی پس از زلزله هرمزگان ضعیف خواند ولی گفت: «احتیاط حکم می‌کند هرگاه ساکنان مناطق ساحلی زلزله را احساس کردند، از خطوط ساحلی تا زمانی که مشخص بشود که منشا زلزله کجا است، دور باشند.»

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، زلزله استان هرمزگان به دو هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی آسیب وارد کرده است. مجید جودی، معاون این بنیاد، با اعلام این خبر گفته است که دو هزار خانه کامل تخریب شده‌اند و به بازسازی نیاز دارند و ۷۵۰ خانه هم باید تعمیر شوند. او همچنین اعلام کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲۵۰ میلیون تومان وام و کمک بلاعوض به مالکان خانه‌ها پرداخت خواهد کرد. به گفته جودی، در حال حاضر برآورد اولیه خسارت به پایان رسیده است.

در همین حال، استانداری هرمزگان تعداد خانه‌های تخریب شده را دو هزار و ۷۶۰ واحد اعلام کرده است. رضا مدرس، معاون هماهنگی استانداری هرمزگان، خسارت‌های زلزله بر اساس براورد‌های اولیه را حدود هفت هزار میلیارد اعلام کرده اما گفته است: «باید وضعیت راه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها به‌طور کامل بررسی و رقم دقیق اعلام شود که به‌احتمال‌زیاد بیش از این رقم خواهد بود.»

در خبری دیگر، اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران ایران، تعداد خانه‌های تخریبی بر اثر زلزله را سه هزار واحد اعلام کرد. به گفته او، ۱۶۵ میلیون تومان وام روستایی و ۱۸۵ میلیون تومان وام شهری برای بافت‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است.

در حالی‌ که کمتر از یک‌ هفته از وقوع زلزله در استان هرمزگان گذشته است، مقام‌های مسئول در نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران آمار و اطلاعات متفاوتی درباره میزان خسارت و نحوه‌ رسیدگی به مردم آسیب‌دیده ارائه و همچون همیشه وعده رسیدگی می‌دهند. با این حال تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که مردم منطقه در شرایط نگران‌کننده‌ای به سر می‌برند؛ به‌ طوری‌ که در مواردی هر پنج خانواده در یک چادر زندگی می‌کنند.

تداوم وضعیت ناگوار مردم آسیب‌دیده پس از بلایای طبیعی در ایران اتفاق تازه‌ای نیست و در سال‌های پیش نیز مشاهده شده است. برخلاف وعده‌های مسئولان جمهوری اسلامی ایران در روزهای اول حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله، مردم آسیب‌دیده تا ماه‌ها و حتی سال‌ها به شرایط زندگی عادی بازنمی‌گردند.

با گذشت بیش از چهار سال از زلزله سرپل‌ذهاب در سال ۱۳۹۶، هنوز برخی از خانه‌های مردم این منطقه بازسازی نشده و آن‌ها همچنان در کانکس زندگی می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها نیز به دلیل گرانی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی روند بازسازی خانه‌های خود را متوقف کرده‌اند. مدیریت ناکارامد جمهوری اسلامی پس از بلایای طبیعی، به بروز آسیب‌ها و خسارت‌هایی مضاعف منجر می‌شود که سلامت جسم و جان مردم را به خطر می‌اندازد. مرگ‌ومیر کودکان به دلیل سرما در چادرهای مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ فقط یکی از نمونه‌های این ناکارامدی بوده است.