عزم امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به قدرت جهانی در هوش مصنوعی

خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ تنها ۲ درصد از مزایای جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص خواهد داد

دولت امارات می‌خواهد شهرتی به‌عنوان مرکز هوش مصنوعی برای این کشور فراهم کند- Ministry of Cabinet Affairs and the Future

امارات متحده عربی، کشوری که اولین وزارتخانه هوش مصنوعی را به راه انداخت در راستای تبدیل‌شدن به مکانی پیشرو در سطح جهان درزمینهٔ نوآوری‌های هوش مصنوعی برنامه‌های متعددی را راه‌اندازی کرده است. آیا این برنامه‌ها می‌تواند باعث شود این کشور به قدرتی جهانی در هوش مصنوعی تبدیل شود؟

در سال ۲۰۱۷ عمر سلطان العلما، اولین وزیر هوش مصنوعی جهان (AI)، استراتژی خود را برای تبدیل امارات متحده عربی به یک رهبر جهانی در زمینه هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۱ منتشر کرد. این طرح در سال ۲۰۱۹ توسط کابینه امارات تصویب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون پس از گذشت دو سال از تصویب طرح، دولت امارات اقدامات مهمی را در این زمینه انجام داده است. چه امارات متحده عربی تا سال ۲۰۳۱ به یک قدرت جهانی در هوش مصنوعی تبدیل شود و چه نشود، مطمئناً این کشور شانس خوبی برای رهبری منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.

دومین شبکه بزرگ خدمات حرفه‌ای در جهان (PwC) تخمین می‌زند درحالی‌که خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ تنها ۲ درصد از مزایای جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص خواهد داد، امارات متحده عربی بیشترین رشد را خواهد داشت و تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی ۱۳٫۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را در این کشور به خود اختصاص خواهد داد.

بخش اول این استراتژی این است که امارات اولین پذیرنده فناوری هوش مصنوعی، در درجه اول در دولت و پنج بخش اولویت‌دار دیگر باشد: منابع و انرژی، لجستیک و حمل‌ونقل، گردشگری و مهمان‌پذیری، مراقبت‌های بهداشتی و امنیت سایبری. بخش دوم این است که امارات توانایی‌های منطقه‌ای خود را توسعه دهد تا روزی این کشور تبدیل به صادرکننده خالص هوش مصنوعی شود.

دولت می‌خواهد در ابتدا شهرتی به‌عنوان یک مقصد هوش مصنوعی برای این کشور فراهم کند. به همین منظور وزارت امور خارجه درزمینهٔ هوش مصنوعی موارد استفاده را در هر یک از بخش‌های اولویت‌دار شناسایی کرده و شروع به تأمین مالی پروژه‌های آزمایشی کرد. دولت همچنین مشوق‌هایی را برای شرکت‌های محلی برای مشارکت با نقش‌آفرینان جهانی این عرصه برای راه‌اندازی پروژه‌ها فراهم می‌کند، به این امید که برخی از کارشناسان خارجی دفتری در امارات راه‌اندازی کنند. در حال حاضر چندین طرح در حال انجام است.

در همین زمینه امارات قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۲۵ درصد از وسایل نقلیه در جاده‌ها را خودران کند. به‌عنوان بخشی از این استراتژی ابوظبی می‌گوید که یک پروژه آزمایشی برای تاکسی‌های بدون راننده تا پایان سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی خواهد کرد.

دولت امارات علاوه بر داشتن اولین وزارت هوش مصنوعی در جهان، اولین دانشگاه هوش مصنوعی در سطح فارغ‌التحصیلی در جهان را نیز در سال ۲۰۱۹ تأسیس کرد.

درحالی‌که دولت امارات برای رسیدن به هدف خود هنوز کارهای زیادی پیش رو دارد، یک مسئله کاملاً روشن است؛ اگر امارات متحده عربی تا سال ۲۰۳۰ به یک رهبر جهانی درزمینهٔ هوش مصنوعی تبدیل نشود، این ناکامی به دلیل عدم تلاش نخواهد بود.

بیشتر از تکنولوژی