دیدار وزرای امور خارجه ایران و ترکیه در تهران

جمهوری اسلامی در تلاش است سطح تنش‌ها با ترکیه را کاهش دهد

دیدار وزرای امور خارجه ایران و ترکیه - عکس از مهر

حسین امیر عبداللهیان و مولود چاووش اوغلو، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه باهم دیدار و گفت‌و‌گو کردند. قرار است چاووش اوغلو با ابراهیم رئیسی نیز دیدار کند.

پس از این دیدار، وزیر امور خارجه ترکیه با حضور در کنفرانس خبری مشترک با طرف ایرانی اظهار داشت در حال حاضر همکاری دو کشور نه تنها در خصوص مسائل دوجانبه بلکه در مسائل منطقه‌ای مانند افغانستان، عراق و ثبات در منطقه قفقاز جنوبی است و آماده همکاری در چارچوب ۳+۳ پیشنهاد شده با ایران هستیم. در مورد عراق خواهان ثبات‌ایم و مجدداً حمله به نخست وزیر این کشور را محکوم می‌کنیم. در خصوص سوریه نیز امیدواریم که بتوانیم در سطوح عالی نشست‌هایی را برگزار کنیم.

او در ادامه افزود وقتی که موضوعات منطقه‌ای را بررسی می‌کنیم، امکان ندارد که موضوع لبنان در آن نباشد، اما پشت سر هم بودن این دو سفر یک تصادف مثبت است.

پس از این سخنان، حسین امیر عبداللهیان ضمن ابراز امیدواری در مورد سفر رجب طیب اردوغان به تهران، گفت که هر دو دولت مستقر در تهران و آنکارا، دولت‌های عمل‌گرایی هستیم و باید به‌سرعت هر گونه موانع احتمالی را که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد، برطرف کنیم.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در نشست خبری با رسانه‌ها در همین رابطه گفت: «ایران، روسیه و ترکیه هر سه کشور در روند آستانه در ارتباط با سوریه حضور دارند و گفت‌وگوهای مفصلی با یکدیگر در ارتباط با تحولات سوریه داشته‌اند. یکی از مسائل مورد بحث در این سفر موضوع روند آستانه، همکاری‌های دو کشور در این زمینه و مسیر پیش روی آن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سفر به دعوت امیر عبداللهیان صورت گرفته است. به نظر می‌رسد تهران سعی دارد پس از افزایش تنش در منطقه قفقاز و حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان، روابط خود با ترکیه را بهبود ببخشد.

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان و پس از رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان رزمایش مشترک برگزار کردند.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه هدف از رزمایش مشترک دو کشور را «افزایش سطح هماهنگی میان نیروی زمینی ارتش دو کشور» دانست و افزود: «بر مبنای اصل دو دولت، یک ملت، مانند گذشته در آینده نیز در هر شرایطی در کنار خواهران و برادران آذربایجانی خود خواهیم ایستاد.» 

از سوی دیگر، شعرخوانی رجب طیب اردوغان در مورد «ارس» در مراسم رژه به مناسبت «آزادسازی سرزمین‌های اشغالی آذربایجان در قره‌باغ»، خشم بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت.

این موضوع با واکنش جمهوری اسلامی مواجه شد.

در پی این ماجرا، دریا اورس، سفیر ترکیه در تهران، نیز به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و البته با فاصله چند ساعت، وزارت خارجه ترکیه هم در اقدامی متقابل سفیر ایران در آنکارا را احضار کرد.

بعد هم نوبت محسن رضایی بود که تلویحاً جمهوری آذربایجان را متعلق به ایران اعلام کند و ترکیه را از تکرار تجربه سوریه بترساند و بنویسد: «اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است ... اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.»

تهران نگران است که نزدیکی ترکیه و آذربایجان چنان گسترش یابد که جایی برای نفوذ ایران در جمهوری آذربایجان نماند؛ قرابتی که با تکیه بر سخنان و عمل مقامات ترکیه و نیز مقامات جمهوری آذربایجان در بحبوحه جنگ دوم قره‌باغ و تا به امروز، قابل مشاهده است. ترکیه و آذربایجان عملاً امروز خود را «یک ملت دو دولت» می‌خوانند، و این امر در سراسر مراسم رژه سربازان ترک در خیابان‌های باکو در جشن پیروزی، قابل رویت بود.

حال، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با دعوت از وزیر خارجه ترکیه در تلاش است تا سطح تنش‌ها را کاهش دهد و وضعت منطقه را به شرایط پیشین بازگرداند. موضوعی که با توجه به تغییر توازن قوا در منطقه، مشکل به نظر می‌رسد.