بیزاری گسترده از طالبان و حمایت از جبهه مقاومت ملی افغانستان

اعتراض‌کنندگان بر حمایت از جبهه مقاومت ملی و گسترش این جبهه در سراسر افغانستان تاکید می‌کنند

هم‌زمان با گردهمایی اعتراضی زنان در کابل، هزاران تن از افغان‌های مقیم کشورهای غربی تجمع‌های اعتراضی برپا کردند - توییتر بلال وحید

روز یکشنبه، چهاردهم نوامبر، هم‌زمان با گردهمایی اعتراضی زنان در کابل، هزاران تن از افغان‌های مقیم کشورهای غربی با برپایی تجمع‌های اعتراضی، بیزاری‌ خود از طالبان و حمایتشان از جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود را اعلام کردند.

در این اعتراض‌ها که در کشورهای استرالیا، سوئد، آلمان، بریتانیا، آمریکا و کانادا برگزار شد، اعتراض‌کنندگان با حمل پرچم جبهه مقاومت ملی و پرچم ملی افغانستان، از کشورهای جهان خواستند دولت گروه طالبان را که به نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب اقوام و اقلیت‌ها اقدام کرده است، به رسمیت نشناسند.

در ویدیوهایی که از این اعتراض‌ها در رسانه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها منتشر شده، اعتراض‌کنندگان بر حمایت از جبهه مقاومت ملی و گسترش این جبهه در سراسر افغانستان تاکید می‌کنند.

محمود صیقل، نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل، با انتشار عکس‌هایی از تجمع اعتراضی افغان‌ها در شهرهای سیدنی و ملبورن استرالیا در توییتر، نوشته است که اعتراض‌کنندگان جنایت‌های طالبان در افغانستان را محکوم کردند. به نوشته آقای صیقل، اعتراض‌کنندگان در ملبورن و سیدنی با محکوم کردن جنایت‌های طالبان، حمایت خود از جبهه مقاومت ملی را اعلام کردند. او افزوده است که اعتراض‌کنندگان از کشورهای جهان خواسته‌اند تا در این روزهای دشوار، از مردم افغانستان حمایت کنند.

نورآغا شریفی، فعال رسانه‌ای ساکن فرانکفورت آلمان که در تجمع اعتراضی این شهر حضور داشت، به ایندیپندنت فارسی گفت که صدها تن از افغان‌های ساکن آن شهر نیز با برپایی گردهمایی اعتراضی، ضمن محکوم کردن برخورد طالبان با زنان و نقض گسترده حقوق بشر، از جامعه جهانی خواسته‌اند مردم افغانستان را در مبارزه علیه استبداد و تروریسم حمایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شریفی، اعتراض‌کنندگان همچنین از جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود خواستند تا هرچه زودتر، برنامه سیاسی و ساختار نظامی‌ جبهه مقاومت ملی را رسما به اطلاع مردم برساند. احمد مسعود تاکنون جزئیات کاملی از تشکیلات سیاسی و نظامی جبهه مقاومت ملی اعلام نکرده اما در اعلامیه‌هایی که تاکنون منتشر کرده، از تداوم مبارزه با طالبان اطمینان داده است.

بلال وحید، از مسئولان بنیاد مسعود، در توییتر نوشته است که اعتراض‌های افغان‌ها در محکومیت اقدام‌های طالبان و حمایت از جبهه مقاومت ملی، هم‌زمان در ۲۸ شهر از کشورهای غربی برگزار شده است. شعارها و اعلامیه‌های این تجمع‌های اعتراضی بر حمایت از جبهه مقاومت ملی، توقف کشتار و آزار مردم در پنجشیر، توقف کوچ اجباری هزاره‌ها و به رسمیت شناخته نشدن طالبان نزد کشورهای جهان متمرکز بوده‌اند.

هم‌زمان با این اعتراض‌ها، گروهی از زنان نیز روز یکشنبه در کابل، به اقدام‌های تبعیض‌آمیز طالبان در قبال زنان، سرکوب اقوام و کشتار نظامیان پیشین اعتراض کردند. تجمع اعتراضی زنان در کابل همچون گذشته با واکنش خشونت‌بار طالبان همراه شد و خبرنگاران اجازه نیافتند برای پوشش اعتراض زنان در محل برگزاری تجمع اعتراضی حضور پیدا کنند.

زنان معترض در کابل با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها، از کشورهای جهان خواستند در مقابل جنایات طالبان سکوت نکنند و دولت این گروه را به رسمیت نشناسند.

با گذشته سه ماه از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تاکنون هیچ کشوری از جمله حامیان منطقه‌ای این گروه، دولت «امارت اسلامی افغانستان» را به رسمیت نشناخته است.

طالبان در هفتم سپتامبر، دولت خود به سرپرستی ملا محمد حسن آخوند را با عنوان «امارت اسلامی» که نام دولت نخست این گروه در سال‌های بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بود، اعلام کرد. همه اعضای کابینه، مسئولان محلی و کارمندان عالی‌رتبه در نهادهای دولتی طالبان از میان فرماندهان، جنگجویان و اعضای این گروه گزینش شده‌اند و هیچ‌ کس خارج از این گروه، در راس ادارات دولتی حضور ندارد.

 ملا امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، بارها در صحبت با رسانه‌ها و با حضور در کنفرانس‌هایی در اسلام‌آباد، مسکو و دوحه، از کشورهای جهان خواسته است که دولت طالبان را به رسمیت بشناسند؛ چون به باور او، دولت مذکور شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده است. شماری از رهبران کشورهای جهان پیش از این، شرایطشان برای به رسمیت شناختن دولت طالبان را اعلام کرده‌اند و از این میان، شکل‌گیری دولتی فراگیر با حضور همه اقوام ساکن افغانستان، احترام به حقوق بشر، تامین حقوق زنان و خودداری از اقدام‌های تبعیض‌آمیز با اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله‌ شروط بسیاری از کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن دولت طالبان‌اند.

در روزهای اخیر، برخی از دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که طالبان تاکنون هیچ‌یک از شرایط لازم برای به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان یک دولت را محقق نکرده‌اند.