روز پایانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان؛ ادامه شهادت شاهدان کشتار مردم

«تک تیراندازها روی پشت بام بسیاری از خانه ها مستقر شده بودند و به سوی مردم تیراندازی می‌کردند»

در آخرین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، شمار دیگری از شاهدان، در برابر قضات حاضر شدند و ضمن ادای شهادت به پرسش‌های آنان پاسخ دادند.

در ابتدای جلسه امروز، یکشنبه ۲۳ آبان، آرام مردوخی، شاهد شماره ۱۲۵ با بیان اینکه سرهنگ جوانمردی در سرکوب آبان ۹۸ حضور داشته است، اظهار داشت تک تیراندازها روی پشت بام بسیاری از خانه ها مستقر شده بودند و به سوی مردم تیراندازی می‌کردند.

سپس، شاهد شماره ۲۱۶ در دادگاه حضور یافت و پس از ادای سوگند برای بیان صادقانه مشاهدات خود، گفت که آتش زدن بانک‌ها را شخصا دیده، اما مطمئن است کار مردم عادی نبوده است.

او افزود پس از آنکه دید نیروهای امنیتی از سلاح جنگی و گلوله جنگی علیه معترضان استفاده می‌کنند، از صحنه گریخت تا جان خود را نجات دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهد شماره ۱۱۹ نیز با اشاره به اینکه بسیج در سرکوب آبان ۹۸ از سلاح گرم علیه معترضان استفاده کرده است، گفت با چشمان خودش دیده که یک دختر ۱۶ ساله مورد هدف قرار گرفته است.

او اضافه کرد که گروهی از افراد را دیده که در حضور نیروهای امنیتی بانک ها را آتش می‌زدند و نیروهای امنیتی واکنشی به آنها نشان نمی‌دادند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معترضان از کوکتل مولوتوف استفاده کرده‌اند یا خیر؟ گفت که برخی از افراد را دیده است که با خود کوکتل مولوتف حمل می کردند، اما مطمئن نیست که آنها مردم عادی بودند یا نه.

شاهد ۱۱۹ تاکید کرد که مطمئن است آتش زدن بانک‌ها کار خود نیروهای امنیتی بوده است، زیرا به گفته او، تظاهرات مردمی از ابتدا مسالمت‌آمیز بود.

در ادامه جلسه، شاهد شماره ۲۴۵ شاهد بعدی بود که در دادگاه حضور یافت. او به دلیل مسائل امنیتی درخواست کرده بود که حتی صدایش توسط فردی دیگر بازگویی شود تا او شناسایی نشود.

او اظهار داشت: «اعتراضات به دلیل افزایش قیمت بنزین آغاز شد. افزایش سه برابری قیمت بنزین کل زندگی مردم را مختل کرد و ما هم نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم.»

به گفته شاهد ۲۴۵، در حالی که «ما به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاپ می‌کردیم، ناگهان آنها به سمت ما شلیک کردند.»

او در ادامه گفت:«آمبولانس هایی هم که به سمت مردم می آمدند تا زخمی ها را جمع کنند، زخمی‌ها را به جای بیمارستان به سمت پلیس می بردند. به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم که زخمی‌ها را دیگر تحویل بیمارستان و آمبولانس ندهیم.»

در بخشی دیگر از اظهارات این شاهد، به شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت به مردم اشاره شد. او در این باره گفت ما ابتدا تصور می‌کردیم که نیروهای امینی تیر هوایی شلیک می‌کنند، اما وقتی پوکه‌های روی زمین را دیدیم، متوجه شدیم که اینها تیر جنگی است و به سمت مردم تیر مستقیم شلیک می‌شود.

شاهد بعدی با شماره ۳۶۷ در دادگاه حضو پیدا کرد. او که خود را از اعضای سابق سپاه پاسداران معرفی می کند، در رابطه با خساراتی که به اموال عمومی و خصوصی زده شد، گفت که نیروهای سپاه و بسیج به اموال مردم خسارت می زدند و طوری جلوه می دادند که کار معترضان است.

او در رابطه با شلیک مستقیم به مردم گفت که دستور از بالا بود که به سمت مردم شلیک کنید. اما طوری شلیک کنید تا نیروهای لباس شخصی که خودی هستند، آسیبی نبینند.

شاهد بعدی با شماره ۱۵ که از بستگان برهان منصوریا، از کشته شدگان اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ است، در رابطه با ماجرای آن زمان گفت پس از مجروح شدن برهان به بیمارستان مراجعه کردیم، اما بیمارستان از پذیرش او سر باز زد. پس از دو ساعت او را به بیمارستان دیگری منتقل کردیم. اما به علت اینکه طی این مدت خونریزی زیادی داشت، در نهایت برهان جان خود را از دست داد. وی افزود طی دو سال اخیر بارها شکایت و پیگیری کردیم، اما هیچ پاسخی از سوی مسئولان قضایی داده نمی شود.

شاهد بعدی با شماره ۳۰۳ در مورد آبان ۹۸ گفت نیروهای لباس شخصی سعی داشتند تا اعتراضات مسالمت آمیز را متشنج کنند. اما ما از اعتراضات سالهای قبل یادگرفته بودیم که به نیروهای بسیج و لباس شخصی اجازه سواستفاده از اعتراضات و به خشونت کشاندن آن را ندهیم. او با اشاره به اینکه پس از مدتی دستگیر شده است و در دوران بازداشت با فحاشی و خشونت شدید با او برخورد شده، افزود در میان بازداشتی ها دست کم پنج کودم ۱۳-۱۴ ساله بوده است.

شاهد بعدی با شماره ۲۹ که تجربه حضور در جنگ ایران و عراق را داشت گفت با اینکه در جنگ شرکت داشتم، اما ندیدم نوجوانان و کودکان را به رگبار ببندند. اما در آبان ۹۸ جمهوری اسلامی این کار را کرد.

در نهایت هیئت دادستانی بیانیه پایانی خود را ارائه کرد.

در این بیانیه آمده است آماری که سازمان عفو بین الملل ارائه کرد، تنها بخش احراز هویت شده کشته شدگان است و هیئت دادستانی معتقد است که تعداد افراد جان باخته به مراتب بیش از این تعداد است.

در بیانیه هیئت قضات آمده است، در حال حاضر شواهد جدی وجود دارد که نشان از «جنایت علیه بشریت» است.

 در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی مجموعه ای از اعمال مجرمانه مانند قتل، شکنجه، ناپدید سازی قهری و... به عنوان «جنایت علیه بشریت» شناخته می شود. با توجه به اینکه ۱۳۳ نفر متهم این دادگاه در اجرای سیستماتیک این مصادیق نقش داشته اند، در صورت حکم دادگاه، جرم آنها «جنایت علیه بشریت» خواهد بود.