رود تیمز لندن؛ خانه کوسه‌های سمی

رود تیمز پس از۶۰ سال  کار بر محیط‌ زیست آن، سرشار از زندگی است

رودخانه تیمز در سال ۱۹۵۷ به دلیل آلودگی شدید از نظر «بیولوژیکی مرده» اعلام شد - عکس تزئینی است - Tolga Akmen / AFP

درنتیجه تلاش‌های فوق‌العاده جهت حفظ محیط ‌زیست رودخانه تیمز، که آن را از لبه پرتگاه مرگ نجات داده است، اکنون تعدادی کوسه نیز در آب‌های آن زندگی می‌کنند. 

رودخانه تیمز در سال ۱۹۵۷ به دلیل آلودگی شدید ازنظر «بیولوژیکی مرده» اعلام شد، اکنون پس از۶۰ سال  کار بر محیط‌زیست آن، سرشار از زندگی است. 

رود تیمز زیست‌بوم بیش از۱۱۵ نوع ماهی ازجمله ماهی «تاپ»، «پرستاره»، کوسه‌ماهی «خاردار»، ۹۲ نوع پرنده و حدود ۶۰۰ هکتار مرداب نمکی است که برای انواع حیات‌وحش لازم است.‌ کوسه‌های خاردار که از میان باله‌هایشان ماده سمی ترشح می‌شود، تا نزدیک به ۱۸۰ سانتیمتر رشد و ۵۰ سال عمر می‌کنند.

در میان سایر جانورانی که به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز تیمز را خانه خود کرده‌اند، باید از اسب دریایی، مارماهی و فک نام برد.

انجمن وحش لندن (زِد اس آل) در نخستین گزارش «موقعیت تیمز» و پس از نخستین آزمایش کامل کیفیت این رودخانه، بازگشت رود تیمز به زندگی را اعلام کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلیسون دبنی، رئیس برنامه حفظ محیط زیست «زد اس آل» برای احیای زیست‌بوم اراضی مرطوب، می‌گوید: «مصب‌های رودخانه‌ها یکی از نواحی نادیده گرفته شده و در معرض خطر زیست‌بوم است. آن‌ها تامین‌کننده آب تمیز و عامل ممانعت از بروز سیل بوده و مناطقی مهم در حفاظت از ماهی و دیگر حیات‌وحش به شمار می‌آیند.»

او گفت: «مصب تیمز و حیات‌وحش «کربن آبی» مرتبط با آن در مبارزه ما برای محدود کردن تغییر اقلیم و ایجاد آینده‌ای مقاوم و مستحکم برای طبیعت و مردم فوق‌العاده مهم است.»

به گفته دبنی، «این گزارش این امکان را به ما داده است که ببینیم تیمز از هنگامی‌ که ازنظر بیولوژیکی مرده اعلام شد، تا کجا در جهت احیای خود پیش رفته است و در مواردی شالوده آن را برای آینده تعیین کنیم.»

این گزارش روی پیامد تلاش‌های ویژه‌ای تاکید دارد که در جهت حفظ محیط زیست انجام شده و می‌گوید با توجه به افزایش انواع پرندگان، پستانداران آبزی و مناطق طبیعی مانند مرداب‌های نمکی جذب‌کننده گاز کربن، تصویر کلی آن برای طبیعت روشن است.   

اما بنا به این گزارش، تغییرهای اقلیمی دمای آب‌های پایتخت بریتانیا را با میانگین ۰.۲ درجه سانتی‌گراد افزایش داده است که همراه با بالا رفتن سطح دریا «تصویری نگران‌کننده» ترسیم می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان