روزانه چهار تا پنج هزار افغانستانی، وارد ایران می‌شوند

«هزاران زن، کودک و مرد افغانستانی در جست‌وجوی امنیت به ایران می‌روند»

شورای پناهندگان نروژ «آن‌آرسی» (NRC)، روز چهارشنبه، دهم نوامبر، اعلام کرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، روزانه چهار تا پنج هزار افغانستانی از مرزهای زمینی و به طور غیرقانونی به ایران وارد می‌شوند.

این سازمان برای رسیدگی به مهاجران افغان کمک‌های مالی بیشتر و تقسیم مسئولیت‌های بیشتر را خواستار است، زیرا شمار افغان‌هایی که برای فرار از طالبان به ایران وارد می‌شوند، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری شده است. آمار کل افغان‌هایی که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، کشور خود را ترک کرده و به ایران آمده‌اند، حدود ۳۰۰ هزار تن اعلام شده است.

در گزارش شورای پناهندگان نروژ آمده است: «هزاران زن، کودک و مرد افغان در جست‌وجوی امنیت به ایران می‌روند. با توجه به حمایت اندک جامعه جهانی، نمی‌توان انتظار داشت که ایران این همه افغان را میزبانی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش به نقل از یان اگلاند، دبیر کل شورای پناهندگان نروژ که به ایران سفر کرده، آمده است: «لازم است تا قبل از سرمای مرگبار زمستان، کمک‌ها به مردم داخل افغانستان و کشورهای همسایه آن مانند ایران افزایش یابد.»

شورای پناهندگان نروژ در این گزارش پیش‌بینی کرده است که با توجه به اقتصاد در معرض فروپاشی افغانستان و زمستان سخت و مرگبار پیش رو، مهاجران افغان بیشتری به ایران بیایند. به نقل از این گزارش، فقط روزانه چهار تا پنج هزار افغان از مسیرهای غیرقانونی به ایران وارد می‌شوند؛ در حالی که تا پیش از این هم بیش از ۳.۶ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کردند و شمار افغان‌هایی که برای رسیدن به ایران، از مرز زمینی و راه‌های غیرقانونی عبور می‌کنند، هر روز در حال افزایش است.

گزارشگران شورای پناهندگان نروژ نوشته‌اند که آنان از خانواده‌های افغانی که اخیرا کشور خود را ترک کرده‌اند، داستان‌های دلخراشی شنیده‌اند. یکی از پناهجویان گفته است که او و اعضای خانواده‌اش به دلیل شیعه بودن در خطر بوده‌اند و خانه‌ آنان آتش زده شده است. علاوه بر ویران کردن محل سکونت، آن‌ها تهدید شده‌اند که دخترانشان به‌محض رسیدن به ۱۰ سالگی، با جنگجویان [طالبان] ازدواج خواهند کرد.

در این گزارش آمده است که آژانش پناهندگان سازمان ملل متحد به ۳۰۰ میلیون دلار نیاز دارد تا به ۵۱۵ هزار  نفری که ممکن است قبل از پایان سال از افغانستان بگریزند، کمک کند. از این میان، ۱۳۶ میلیون دلار برای کمک به پناهجویان افغان مقیم ایران نیاز است.

شورای پناهندگان نروژ از کشورهای ثروتمند خواسته است تا کمک‌های خود برای رسیدگی به پناهجویان افغان را افزایش دهند. این سازمان از کشورهای اروپایی و به‌ویژه لهستان خواسته است مرزهایشان را به‌روی کسانی که از آزار و اذیت می‌گریزند، بگشایند و روند اخراج مهاجران افغان را متوقف کنند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از مردم این کشور از ترس طالبان به سمت مرزهای کشورهای همسایه هجوم بردند. ایران و پاکستان به دلیل داشتن بیشترین مرز زمینی با افغانستان، مقصد بسیاری از افغان‌هایی‌اند که تلاش می‌کنند خود را به مکانی امن برسانند.