رویترز: آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران با چین رایزنی کرده است

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر به چین موضوع واردات نفت از ایران را مطرح کرده است

تصویری از انتقال کشتی به کشتی نفت از تانکر متعلق به ایران که یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها به‌شمار می‌رود-HANDOUT / Indonesia Coast Guard / AFP

مقامات آمریکایی و اروپایی در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرده‌اند که ایالات‌متحده به منظور کاهش واردات نفت چین از ایران با پکن مذاکرات دیپلماتیک انجام داده است. 

این در حالی است که اخیرا گزارش‌های متناقضی درباره معامله نفتی ایران و چین منتشر شده است.

سایت اتاق بازرگانی ایران به تارگی گزارشی مبنی بر افت ۹۹ درصدی صادرات نفت ایران به چین منتشر کرد و در عین حال گزارش داد که در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی صادرات نفت ایرن به چین معادل ۱۱ میلیون دلار بوده است.

روزنامه کیهان هم در یادداشتی ادعا کرد، «واردات نفت چین از ایران در بهار از قطره به سیل تبدیل شد و در ماه می بالغ بر حدود یک میلیون بشکه در روز وارد کرد.»

این در حالی است که چین ادعا می‌کند در هشت ماه نخست سال جاری حتی یک بشکه نفت هم از ایران به طور مستقیم نخریده است. گمرک چین ادعا می‌کند که خرید نفت از ایران از ۱۵ میلیارد دلار قبل از تحریم‌ها به ۱.۳ میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافته و در ماه‌های اخیر هم به صفر رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل آمار شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها دو برابر شدن میزان انتقال محموله‌های نفتی از ایران را گزارش می‌دهد.

شرکت تحلیل کالای کپلر برآورد می‌کند که واردات روزانه نفت چین از ایران به طور متوسط ۵۵۳ هزار بشکه در روز باشد.

باوجود این گزارش‌های متناقض، برخی در آمریکا و اروپا بر این باورند با از بین بردن منابع درآمدی نفتی ایران، فشار بر تهران افزایش یافته و به میز مذاکره بازمی‌گردد.

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند. اما در هفته‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، تهران نشان داده که برای ازسرگیری مذاکرات عجله‌ای ندارد.

به گزارش رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی، «ایالات‌متحده از اینکه چین از ایران نفت وارد می‌کند، مطلع است و به مجازات مقامات و شرکت‌های دخیل در نقض قوانین تحریم ایران ادامه می‌دهد.»

او می‌افزاید: «با این حال به عنوان بخشی از سیاست ایران، با چین مذاکره دیپلماتیک برقرار کردیم تا اره موثر‌تری برای حل نگرانی‌ها بیابیم.»

دولت جو بایدن تا کنون نشان داده که تحت هر شرایطی آماده تعامل با جمهوری اسلامی است و در عین حال ادعا می‌کند چین بزرگترین تهدید پیش روی آمریکا به‌شمار می‌رود.

یک مقام اروپایی به رویترز گفت که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر ماه ژوییه خود به چین موضوع واردات نفت از ایران را مطرح کرده است.

مقامات تهران تا کنون بارها تایید کردند که صادرات نفت به چین و دور زدن تحریم‌های نفتی از راه‌های مختلف ادامه دارد.