کاشت صد میلیون نهال، طرح امارت برای گسترش جنگل‌های حَرّا

این درختان از سواحل امارات در برابر افزایش سطح دریا و طوفان محافظت می‌کنند

امارات متحده عربی وعده داد تا سال ۲۰۳۰، صد میلیون نهال درخت حَرّا خواهد کاشت تا زیستگاه‌های مانگرو در سواحل این کشور را افزایش دهد.

مریم المهیری، وزیر تغییرات آب‌وهوا و محیط‌زیست امارات متحده عربی که در نشست کاپ ۲۶ حضور دارد این مورد را به اطلاع دیگر وزرای شرکت کننده رساند.

امارات پیش‌تر بر اساس مشارکت ملی خود در توافقنامه پاریس اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۳۰ میلیون درخت مقاوم به شوری بکارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات در حال حاضر خانه ۶۰ میلیون مانگرو است که جنگل‌هایی به وسعت ۱۸۳ کیلومترمربع را تشکیل می‌دهند. این مساحت از جنگل حرا، سالانه ۴۳ هزار  تن دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند.

کاشت ۱۰۰ میلیون مانگرو مساحت تحت پوشش را به ۴۸۳ کیلومترمربع افزایش می‌دهد و جنگل به وجود آمده قادر به جذب ۱۱۵ هزار تن کربن خواهد بود.

مریم المهیری، وزیر تغییرات آب‌وهوا و محیط‌زیست، هدف جدید را در نشست وزیران در مورد اقدامات روز «سازگاری، تلفات و خسارت» در  کاپ۲۶ در گلاسکو اعلام کرد.

خانم المهیری در سخنانی در این مراسم که روز دوشنبه برگزار شد، گفت که امارات مایل است از راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت برای کاهش و سازگاری با اثرات تغییرات آب و هوایی استفاده کند.

او گفت: «من مفتخرم که یک گام جدید مهم را در تقویت اکوسیستم کربن آبی اعلام کنم: افزایش هدف ما برای کاشت ۱۰۰ میلیون حرا تا سال ۲۰۳۰.»

بنا به گفته خانم المهیری رسیدن به این هدف «با همکاری نزدیک با سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی» انجام خواهد شد.

کربن آبی کربنی است که توسط اقیانوس‌ها و اکوسیستم‌های ساحلی جذب می‌شود.

حرا انتشار کربن را کاهش می‌دهد و زیستگاه‌های طبیعی حیاتی را برای بچه ماهی و سایر موجودات دریایی فراهم می‌کند.

این درختان همچنین از سواحل امارات در برابر افزایش سطح دریا و طوفان محافظت می‌کنند.

درختان حرا با نام علمی Avicennia marina (به یادبود ابوعلی سینا) از خانواده مانگرو در سواحل شمالی و جنوبی خلیج‌فارس یکی از عوامل مؤثر در تنوع زیستی هستند.

این گیاهان که در آب‌های شور زندگی می‌کنند با ریشه‌های معلق در آب خود باعث ثبات پوشش گیاهی شده و بستر امنی برای آبزیان، حشرات و پرندگان ایجاد می‌کنند.

بیشتر از جهان