باقری: مذاکرات هسته‌ای نداریم

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی می‌گوید مسئله اصلی پیامدهای خروج آمریکا از برجام است

علی باقری برای گفتگو با مقامات فرانسه، آلمان و بریتانیا به اروپا رفته است- عکس از ایرنا

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام گفت: «ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون در موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد.»

سخنان علی باقری، واکنشی است به اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که گفته بود مذاکرات احیای برجام باید از جایی که روز ۲۰ ژوئن قطع شد، از سر گرفته شود.

علی باقری، که در جریان یک سفر دوره‌ای به اروپا پس از دیدار با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه سخن می‌گفت، افزود: «موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.»

علی باقری، در عین حال از ایفای نقش جدی‌تر فرانسه در مذاکرات احیای برجام استقبال کرد و گفت: «تصور می‌کنم فرانسه می‌خواهد نقش جدی‌تری در این مذاکرات ایفا کند. اگر فرانسه از این پس، موضع مستقل‌تری نشان دهد، موقعیت خود را به عنوان یک کشور مذاکره‌کننده تقویت خواهد کرد.»

او پس از پاریس، راهی برلین شد و قرار است در ادامه سفر خود به لندن و سپس مادرید برود.

باقری دوشنبه شب در توییتی در باره سفر خود به اروپا نوشت: «در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. تبادل نظر در باره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستورکار است. ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از انجام این سفر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه سه شرط را برای بازگشت جمهوری اسلامی به توافق اتمی موسوم به برجام مطرح کرد.

او گفت که آمریکا خطای خروج از برجام را بپذیرد، همه تحریم‌ها را لغو کند و تضمین دهد که تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود.

این اظهارات که می‌تواند سرنوشت مذاکرات برای احیای برجام را در ابهام بیشتری قرار دهد، در حالی انجام می‌گیرد که جمهوری اسلامی پس از تاخیری چند ماهه، سرانجام اعلام کرد که مذاکرات برای احیای برجام را از روز هشتم آذر ماه در وین از سر خواهد گرفت.