باقری کنی با مقامات اروپایی ملاقات می‌کند

گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه آلمان و بریتانیا

علی باقری کنی-عکس از موج

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خبر ملاقات با مقامات اروپایی در هفته جاری را تایید کرد. باقری کنی در توییتر نوشت: «در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه ‌ و منطقه و نیز گفتگوهای آتی در دستورکار است. ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.»

پیش از این سردبیر گاردین از ملاقات باقری کنی با مقامات بریتانیا در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داده بود. رویترز نیز به نقل از منابع دیپلماتیک فرانسه گزارش داده بود که باقری کنی روز سه‌شنبه با دیپلمات‌های فرانسوی دیدار می‌کند.

از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز گفته بود که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان و احتمالا اسپانیا سفر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باقری کنی در حالی برای رایزنی به اروپا سفر می‌کند که، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه بریتانیا در لندن اعتصاب غذا کرده است.

همزمان رسانه‌های داخلی ایران از گفت‌و‌گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با همتایان آلمانی و بریتانیای خود خبر دادند. دفتر وزارت خارجه آلمان در توییتی اعلام کرد که در این مکالمه تلفنی درباره مذاکرات بازگشت به برجام و ازسرگیری تعهدات گفت‌و‌گو شده است.

به گزارش ایرنا امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا سه شرط تهران برای ازسرگیری تعهدات و موفقیت مذاکرات وین شامل «رفع تمامی تحریم‌ها، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، ارائه تضمین‌های لازم در خصوص اجرایی شدن نتایج گفت‌وگوها و راستی‌آزمایی اقدامات طرف مقابل» را تکرار کرده است.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام روند نقض تعهدات هسته‌ای خود را ‌آغاز کرده و اکنون می‌گوید ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و ۲۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در اختیار دارد.

تهران اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) در وین از سرگرفته می‌شود. اما قصد دارد قبل از این تاریخ به طور دوجانبه با اعضای گروه ۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) ملاقات کند. نخستین دور گفت‌و‌گو‌های دوجانبه در چارچوب گروه  ۱+۴ در سفر اخیر باقری کنی به روسیه انجام شد.

آمریکا در شش دور قبلی مذاکرات احیای برجام به طور غیرمستقیم در مذاکره‌ها حضور داشت. اما ایران اکنون اصرار دارد که آمریکا نخست باید تحریم‌ها را به طور یکجا و موثر، قابل تضمین عینی و راستی‌آزمایی لغو کند. تهران می‌گوید تا درباره همه‌چیز توافق نشود، هیچ توافقی انجام نخواهد شد.

تضمین خارج نشدن از برجام یا بازنگشتن تحریم‌ها با توجه به اینکه توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا به تصویب نرسیده فراتر از محدوده اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا است.

از همین رو برخی کارشناسان بر این باورند که تهران با پافشاری بر این خواسته‌ها به دنبال خرید زمان در مذاکرات است.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ۲۲ نوامبر برنامه‌ریزی شده است و تهران با موکول کردن مذاکرات احیای برجام به پس از پایان این نشست، احتمال اجماع ۱۵ عضو شورای حکام برای صدور قطعنامه علیه ایران را کاهش داده است.