آلمان در تلاش برقراری ارتباط با طالبان است

«دولت آلمان در تلاش است در مورد چگونگی رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نیز با طالبان مذاکره کند»

 دیروز، شنبه ۶ نوامبر، روزنامه آلمانی «ولت ام سونتاگ» گزارش داد که مارکوس پوتسل، سفیر آلمان در افغانستان که در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان آن کشور را ترک کرده است، تصمیم دارد در چند هفته آینده برای ایجاد و تامین ارتباط کشورش با طالبان، به کابل برگردد. این روزنامه به نقل از منابعی در دولت آلمان نوشته است که سفیر آلمان قرار است در آن سفر، در مورد زمینه‌های بازگشایی سفارت این کشور و از سرگیری فعالیت دیپلمات‌های آلمان با طالبان گفت‌وگو کند.

براساس این گزارش که شرحی از آن در دویچه وله نیز منتشر شده است، دولت آلمان در تلاش است در مورد چگونگی رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نیز با طالبان مذاکره کند.

 روزنامه «ولت ام سونتاگ» همچنین نوشته است که سفیر آلمان می‌خواهد در مورد میزان اعتبار گذرنامه‌هایی که از سوی طالبان میان مردم افغانستان توزیع می‌شوند، تحقیق کند تا بتوان تعیین کرد که آیا می‌توان آن گذرنامه‌ها را به عنوان سند رسمی به رسمیت شناخت، یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این، بازگشت سفیر آلمان و دیپلمات‌های آن کشور به افغانستان، زمینه را برای رسیدگی به وضعیت همکاران پیشین ارتش آلمان در آن کشور، و نیز همکاری مجدد دولت آلمان با نهادهای محلی و بقیه سازمان‌های یاری‌رسان که به صورت مشترک با آلمان در زمینه‌های امدادرسانی فعالیت می‌کنند، مهیا می‌سازد.

روز پنجشنبه چهارم نوامبر، وزارت خارجه آلمان با نشر بیانیه‌ای از افزودن ۶۰۰ میلیون یورو به بسته‌ کمکی آلمان به مردم افغانستان خبر داد. در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است که اوضاع مردم در افغانستان در اثر خشکسالی پایدار، تداوم و گسترش جنگ و در پی آن فروپاشی دولت، وخیم است. وزارت خارجه آلمان افزوده است که آن کشور متعهد است تا در هماهنگی با نهادهای یاری‌رسان بین‌المللی، در پیشگیری از وقوع بحران بشری در افغانستان سهیم شود و افزودن ۶۰۰ میلیون یورو به بسته‌ کمکی آلمان برای مردم افغانستان، یکی از این اقدامات بشردوستانه برای جلوگیری از وقوع بحران بشری در افغانستان است. 

دولت آلمان از سوی برخی از احزاب و جریان‌هان سیاسی آن کشور مورد انتقاد قرار گرفته است که در انتقال همکاران محلی ارتش آلمان از افغانستان، کوتاهی کرده است.