واکنش‌ها به حمله به بیمارستان نظامی کابل

«هدف قراردادن کادر درمان و غیرنظامیان نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی است»

«مردم افغانستان سالیان زیادی قربانی چنین حوادث بودند و بار این درد بزرگ را به دوش می‌کشند» - WAKIL KOHSAR / AFP

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، حمله‌ روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان، به بیمارستان نظامی سردار محمد داود خان در کابل را محکوم کرد و گفت که عاملان این رویداد باید پاسخگو باشند.

در اعلامیه یوناما آمده است که سازمان ملل متحد حمله وحشتناک به بیمارستان سردار محمد داود در کابل را محکوم می‌کند و پاسخگویی عاملان آن را الزامی می‌داند. این نهاد چنین حملاتی را نقض حقوق بشر و مخالف قوانین بشردوستانه بین‌المللی خوانده و نوشته است: «حملاتی که کادر درمانی و غیرنظامیان را که برای درمان مراجعه کرده‌اند، هدف قرار دهد، نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است و کسانی که به چنین حملات دست زدند، باید پاسخ دهند.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و عبداالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی این کشور، نیز با انتشار پیام‌های جداگانه‌ای، این حملات را محکوم کردند. کرزی این حملات را جنایت ضدبشری و ادامه دسیسه‌های بیگانگان برای افغانستان و مردم این کشور خوانده و بر تقویت و اتحاد هرچه بیشتر افغان‌ها برای دفع این دسیسه‌ها تاکید کرده است.

عبداالله عبدالله، نیز نوشته است: «مردم افغانستان سالیان زیادی قربانی چنین حوادث بودند و بار این درد بزرگ را به دوش می‌کشند. اخلاق و منش اسلامی و انسانی ایجاب می‌کند که بیمارستان‌ها، موسسات خدمات عامه و سایر مکان‌های عمومی از هر گونه حمله‌ در امان باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدرب الرسول سیاف، از فرماندهان جهادی افغانستان، هم در واکنش به این حمله، خطاب به طالبان نوشته است: «وقتی این گروه در مراسم رسمی از جنایت‌های شنیع انتحاری و انفجارها تحت نام «استشهادی» (شهادت‌طلبانه) تقدیر می‌کند، چگونه می‌تواند جلو حملات انتحاری مشابه را بگیرد؟»

اشاره سیاف در این پیام به سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان، است که در تاریخ ۲۷ مهرماه، با شماری از خانواده‌های اعضای طالبان که در ۲۰ سال گذشته، در دوره نظام پیشین افغانستان، حملات انتحاری انجام داده بودند، دیدار و از بازماندگان آنان تقدیر کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار پیامی، حمله به بیمارستان نظامی سردار داود در کابل را محکوم کرده و نوشته است: «هر گونه اقدام تروریستی که مردم عادی را هدف قرار بدهد، محکوم است.»

ظهر سه‌شنبه، ۱۱ آبان، بیمارستان نظامی سردارمحمد داود خان در ناحیه دهم کابل، هدف دو انفجار قرار گرفت و در ادامه انفجارها، درگیری میان طالبان و مهاجمان آغاز شد که حدود سه ساعت ادامه یافت. مسئولیت این حمله را گروه دولت اسلامی خراسان (داعش) به عهده گرفت و مدعی شد که در این حمله، ۴۰ تن از اعضای طالبان کشته شده‌اند؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اظهار داشت که در این حادثه هفت فرد از جمله سه زن، یک کودک و سه جنگجوی طالب جان باخته‌اند. برخی رسانه‌ها از جمله رویترز و الجزیره، به نقل از منابعشان در میان طالبان، تلفات ناشی از این رویداد را ۲۰ کشته و ۵۰ زخمی گزارش داده‌اند.

داعش از جمله گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان است که در دو ماه اخیر و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت خود را افزایش داده است. هرچند طالبان تلاش می‌کند فعالیت داعش در افغانستان را نادیده بگیرد، حملات این گروه در برابر ادعای طالبان مبنی بر برقراری امنیت در افغانستان، چالشی بزرگ ایجاد کرده است.