شرط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس؛ پنجره‌ها باز باشند

علیرضا زالی از افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در بخش مرکزی ایران خبر داد

وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که تمامی مدارس از نیمه دوم آبان تا اول آذرماه به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شوند - تسنیم 

در حال حاضر حدود ۳۶ میلیون نفر در ایران با تزریق دو دوز واکسن کرونا واکسینه شده‌اند و حدود ۲۳ درصد مردم هنوز واکسن نزده‌اند. گزارش‌های رسیده از استان‌ها و رنگ‌بندی شهرها نشان می‌دهد که تعداد شهرهای قرمز و نارنجی ایران در حال افزایش است و جامعه پزشکی درباره خطر شروع موج ششم کرونا هشدار داده‌ است. با این حال، مقام‎‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی خیز برداشته‌اند و شهردار تهران پیشنهاد لغو ممنوعیت تردد شبانه را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده‌ است.

افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی

روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، از قرمز و نارنجی شدن وضعیت شهرهای مرکزی ایران از نظر تعداد موارد ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: «الگوی رنگ‌بندی فرمول پیچیده‌ای شامل بستری، تست مثبت و شاخص‌های مختلف است و یکی از اشکال‌ها این است که قدر مطلق آمار نقشی ندارد و ممکن است شهری با پنج بستری، قرمز باشد و شهری با ۲۰۰ بستری، قرمز نباشد.»

زالی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در تهران نیز به متفاوت بودن آمارهای میدانی کارشناسان با آمارهای وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: «مثلا وزارت بهداشت درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان را ۴۶ اعلام می‌کند؛ در صورتی ما آن را ۶۶ درصد اعلام می‌کنیم که این اختلاف باید با متناسب سازی چک‌لیست‌ها رفع شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس و به گفته رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، یکی از مواردی که باعث شده است درصد رعایت موارد بهداشتی در تهران «به‌شدت» کاهش یابد، نبود امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

شرط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس

وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که تمامی مدارس از نیمه دوم آبان تا اول آذرماه به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شوند. این تصمیم در حالی گرفته شد که متخصصان درباره خطر شیوع موج ششم کرونا هشدار داده‌اند و آموزش‌وپرورش نیز هنوز سرانه بهداشتی مدارس را به‌طور کامل پرداخت نکرده است. با این حال علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، اعلام کرده است که حضور نیافتن دانش‌آموزان در کلاس‌های درس برای آنان در حکم غیبت است. حالا در اقدامی جدید، وزارت بهداشت  برای بازگشایی مدارس شروطی تعیین کرده است که یکی از آن‌ها، باز گذاشتن پنجره‌ کلاس‌های درس آن‌هم در هوای سرد پاییز و زمستان است.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اعلام این خبر گفته است: «در طول مدت حضور در کلاس، تهویه مناسب و تامین هوای تازه باید فراهم باشد.» به گفته او، شرط دیگر وزارت بهداشت این است که کلیه کارکنان مدرسه، برای واکسن زدن اقدام کنند و اگر فردی به دلایل غیرموجه واکسن نزده باشد، لازم است که هر ۷۲ ساعت یک‌ بار برگه جواب منفی آزمایش کرونای خود را به مسئولان مدرسه تحویل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهادی با تاکید بر اینکه تمام دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا «باید» واکسینه شوند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «در هر کلاس، فضایی چهار مترمربعی برای هر دانش‌آموز نیاز داریم و این فضا باید به‌گونه‌ای چیدمان شود که بین دانش‌آموزان با یکدیگر و دانش آموزان با معلمان یک و نیم تا دو متر فاصله باشد.»

بر اساس شرایطی که وزارت بهداشت اعلام کرده است، کارکنان و دانش‌آموزان در تمام طول ساعت آموزش باید ماسک بزنند و در زنگ‌ تفریح‌ها هم باید تمهیداتی فراهم شود که فاصله یک ونیم تا دو متری میان دانش‌آموزان همچنان حفظ شود. او ادامه داد: «طبیعتا رعایت این شرایط و تامین زیرساخت لازم برای آن، اجازه نمی‌دهد که تمام دانش آموزان یک کلاس باهم در یک کلاس حضوری باشند؛ بنابراین باید یکسری از دروس را حضوری برگزار کرد.»

 آغاز حضور تدریجی دانشجویان در دانشگاه‌ها

هم‌زمان با افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در ایران، حضور تدریجی دانشجویان در مراکز آموزش عالی نیز آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان، با اعلام خبر حضور تدریجی دانشجویان در دانشگاه‌ها گفته است: «همه بخش‌ها باید فعالیت‌های خود را برای ازسرگیری فعالیت حضوری دانشگاه‌ها آماده کنند.» او همچنین افزود که برای احیای فعالیت‌های ورزشی لازم نیست تا شروع ترم تحصیلی بعدی صبر کنیم.

پیشنهاد لغو ممنوعیت تردد شبانه

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از ارائه پیشنهاد لغو ممنوعیت تردد شبانه به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: «با توجه به شرایطی که امروز در حوزه کرونا وجود دارد، تمامی اعضای حاضر در جلسه گذشته شورای عالی ترافیک قائل به لغو این ممنوعیت بودند.»  شهردار تهران درباره منظور خود از «شرایط امروز کرونا»  توضیح بیشتری نداد اما جامعه پزشکی روزهای گذشته بارها هشدار داده‌ است که لغو محدودیت‌های مرتبط با کرونا خطر شروع موج جدید را به همراه دارد.

افزایش ظرفیت پذیرش اتوبوس‌ها

پس‌ از اینکه اعلام شد پذیرش مسافر در هواپیماها به ۱۰۰ درصد ظرفیت افزایش یافته، حالا قرار است که ظرفیت پذیرش مسافر در اتوبوس‌های بین‌شهری هم به ۸۰ درصد برسد. این خبر را باقر جوان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اعلام کرده و گفته است که مسافران با کارت واکسن یا آزمایش منفی کرونا می‌توانند سفرهای جاده‌ای خود را آغاز کنند.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و لغو محدودیت‌های مرتبط با کرونا در حالی است که تاکنون در ایران حدود ۳۶ میلیون نفر کامل واکسینه شده‌اند و نزدیک به نیمی از جمعیت ایران هنوز دوز دوم واکسن را تزریق نکرده‌اند.

پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به اینکه هنوز ۲۳ درصد مردم واکسن نزده‌اند، گفت: «اینکه بگوییم موج ششم دقیقا چه زمانی آغاز می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی چون ریتم بیماری سینوسی است، حتما یک افزایشی خواهیم داشت و مهم است که این افزایش، به موج و بحران‌های پیشین تبدیل نشود.»

طبرسی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز گفت: «اینکه مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند، یک اصل است اما اینکه زمان بازگشایی کی باشد، بیشتر به بازگشایی تدریجی و دیدن عواقب آن معتقدیم. اگر پس از تزریق واکسن بتوانند با رعایت پروتکل‌ها، بازگشایی تدریجی داشته باشند، می‌توان به آن فکر کرد.»