پایان دادن به هژمونی حزب‌الله، راه رسیدن مردم لبنان به آزادی است

موضع اخیر عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در قبال لبنان، پس از صبری طولانی اتخاذ شده است

«شبه‌نظامیان حزب‌الله به نمایندگی از ایران در منطقه می‌جنگند و عملیات نظامی و اطلاعاتی انجام می‌دهند» - Anwar AMRO / AFP

آنچه برخی از مردم لبنان و شماری از کشورهای عرب متوجه آن نیستند یا نمی‌خواهند به آن توجه کنند، این است که موضع اخیر عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در قبال لبنان، پس از صبری طولانی و تامل و تفکر بسیار اتخاذ شده است.

اگر فهرست کوتاهی از آسیب‌هایی مخرب و بی‌شماری که ملت‌های خلیج‌فارس و مردم یمن از شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران موسوم به «حزب‌الله» متحمل شده‌اند را تهیه کنیم، چنان فهرست سیاه و ناپسندی در دست خواهیم داشت که هر بیننده‌ای را متاثر و اندوهگین می‌کند.

در اوت ۲۰۱۵، کویت خطرناک‌ترین افشای امنیتی گروه تبهکار موسوم به «هسته عبدلی» را شاهد بود. این گروه را با سلاح‌ها و طرح‌های وحشتناکی که برای تضعیف دولت کویت در دست داشت، طبق معمول سازمان حزب‌الله لبنان ایجاد کرده بود و از آنجا که این گروه در مزرعه «العبدلی» در شمال کویت کشف شد، «هسته عبدلی» نامیده شد.

پیش از کشف این رویداد، کویت بمب‌گذاری در قهوه‌خانه‌های محلی را شاهد بود؛ سپس کاروان شیخ جابر احمد الصباح، امیر فقید کویت، هدف حمله قرار گرفت. طراح اصلی کلیه این حملات و بمب‌گذاری‌های یادشده عماد مغنیه، معروف به «حاج رضوان»، بنیان‌گذار یگان نظامی حزب‌الله لبنان، بود.

فتنه‌انگیزی رژیم جمهوری اسلامی ایران از طریق گروه «سرایا الاشتر» و تروریست‌پروری سازمان حزب‌الله در بحرین نیز متوقف نشد. تردیدی نیست که حوثی‌های یمن هم بدون اسلحه، آموزش و همکاری حزب‌الله توان هیچ فعالیتی را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مورد موضع اخیر عربستان سعودی در قبال لبنان، باید یادآور شد که سازمان حزب‌الله به‌عنوان حزب مسلط بر دولت لبنان، شیوه پرتاب موشک و فرستادن پهپاد به قلمرو عربستان سعودی را به افراد گروه حوثی آموزش می‌دهد و هر کجا که فرصتی فراهم شود، جاسوسان خود را جابه‌جا می‌کند.

البته تاریخ سیاه اقدام‌های حزب‌الله حجاز (شاخه حزب‌الله لبنان در عربستان سعودی) و جنایات آن در شرق عربستان سعودی، از جمله بمب‌گذاری برج‌های خبر در سال ۱۹۹۶ و رخدادهای وحشتناک شهر عوامیه، بر هیچ کس پوشیده نیست و نیازی به توضیح ندارد.

علاوه بر آن، حزب‌الله با اقدام به کشت موادمخدر و قاچاق آن از طریق محصولات کشاورزی صادراتی نه تنها به شهروندان عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صدمه می‌زند، بلکه کشاورزان بینوای لبنانی را نیز با سختی و دشواری روبه‌رو می‌کند.

آقای عبدالرحمن الراشد، نویسنده سعودی، در آخرین مقاله‌اش در روزنامه الشرق الاوسط، عامل اصلی وضعیت کنونی لبنان را به‌خوبی بیان کرده است. وی نوشته است: «خطرات برای لبنان در حال افزایش است زیرا جمهوری اسلامی ایران آن را به یک کشور متخاصم تبدیل کرده است. شبه‌نظامیان حزب‌الله به نمایندگی از ایران در منطقه می‌جنگند و عملیات نظامی و اطلاعاتی انجام می‌دهند. رژیم ایران لبنان را به مرکزی برای مدیریت نبردهای منطقه‌ای و بین‌المللی خود تبدیل کرده است. حزب‌الله به‌منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های عراقی وفادار به جمهوری اسلامی ایران و مدیریت تبلیغات رسانه‌ای کودتاچیانِ حوثی، برخی از فعالیت‌های خود را به آن‌ها اختصاص داده است و از طریق شبکه‌های خبری خود مانند تلویزیون المسیره تبلیغات حوثی‌ها را منتشر می‌کند.

البته، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، وضعیت کنونی لبنان را به‌خوبی توصیف کرده و اظهار داشته است: «لبنان در واقع با خودش مشکل دارد نه با عربستان سعودی یا سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس».

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه