وزیر خارجه عربستان: تعامل با لبنانِ تحت سلطه حزب‌الله بی‌معنی است

امارات متحده عربی از شهروندانش خواست هرچه زودتر لبنان را ترک کنند

فیصل بن‌فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در رم-Alberto PIZZOLI / AFP

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی  پس از فراخواندن دیپلمات‌هایش از بیروت در بیانیه‌ای از شهروندان امارات خواست هرچه زودتر لبنان را ترک کنند.

امارات متحده عربی پس از انتشار اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در انتقاد از نقش ریاض در یمن در اقدامی هماهنگ با عربستان سعودی دیپلمات‌ها را از لبنان فراخواند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع کرد.

همزمان فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی تعامل با لبنان تحت سلطه حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را «بیهوده» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته ویدیویی از جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی کنونی لبنان منتشر شد که از موضع عربستان در بحران یمن انتقاد می‌کرد. قرداحی ادعا کرد این اظهارات او مربوط به قبل از وزارت است و موضع دولت لبنان نیست. اما این اظهارات روابط عربستان و دیگر کشورهای عربی با لبنان را تحت تاثیر قرار داد. عربستان، بحرین و کویت سفرای خود را از لبنان فراخواندند و سفیر لبنان را نیز اخراج کردند. امارات متحده عربی نیز ضمن فراخواندن دیپلمات‌های خود از شهروندانش خواسته هرچه زودتر لبنان را ترک کنند. همچنین عربستان همه واردات از لبنان را نیز متوقف کرده است.

فیصل بن فرحان روز یکشنبه به تلویزیون العربیه گفت: «با سلطه حزب‌الله مورد حمایت ایران بر لبنان، یک بحران در این کشور جاری است. این آن‌چیزی است که ما را نگران  و تعامل با لبنان را بی‌معنی می‌کند.»

وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید که اقدامات اخیر پس از اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی کنونی لبنان و همچنین تحت تاثیر نفوذ حزب‌الله بر لبنان انجام شده است.

او تاکید کرد که «مشکل لبنان ادامه سلطه حزب‌الله بر سیستم سیاسی این کشور و ناتوانی دولت در خارج کردن لبنان از این تونل است.»

فیصل بن فرحان گفت که این مساله فراتر از بیانیه و یک موضع خاص است و نقش حزب‌الله به اصلاحات و بازبینی فراگیر نیاز دارد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حزب‌الله مهمترین عامل بحران اقتصادی و سیاسی حاکم بر لبنان است. حزب‌الله تحت نفوذ جمهوری اسلامی از شکل‌گیری یک دولت کارآمد در لبنان جلوگیری می‌کند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به‌طور شفاف اعلام کرده که گروه تحت رهبری‌اش از همه نظر تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. او اخیرا در اقدامی نمایشی با همکاری جمهوری اسلامی اقدام به واردات محموله‌های سوخت به لبنان کرد تا آنگونه که ادعا می‌کند «مشکل کمبود سوخت» که یکی از اساسی‌ترین معضل‌های جاری در این کشور به‌شمار می‌رود را حل کند.