طالبان یک فرمانده پیشین نیروهای مردمی تخار را تیرباران کرد

پس از بازگشت طالبان به قدرت، عزت‌الله سلاح‌ها و ابزارهای نظامی‌اش را به طالبان تسلیم کرد

فردی که وسط ایستاده، عزت‌الله، فرمانده پیشین نیروهای مردمی است که به‌دست طالبان تیرباران شد - ایندیپندنت فارسی 

یک منبع محلی در استان تخار در شمال افغانستان که خواست نامش محفوظ بماند، می‌گوید که شامگاه دیروز جمعه ۲۹ اکتبر، عزت‌الله، از فرماندهان پیشین نیروهای مردمی در شهرستان کلفگان تخار، به فرمان دادگاه محلی طالبان تیرباران شده است.

این منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت عزت‌الله حدود ۳۰ سال داشت و در چند سال اخیر و با افزایش حملات طالبان به شهرستان کلفگان تخار، بخشی از نیروهای مردمی را برای مبارزه با این گروه بسیج کرده بود. عزت‌الله با فرماندهی نیروهای ضد طالب در کلفگان و با هماهنگی و حمایت وزارت کشور و امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، نقش کلیدی در عقب راندن طالبان از روستاهای آن شهرستان داشت.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت، بسیاری از فرماندهان و نظامیان دولت پیشین به خارج از افغانستان فرار کردند، اما شمار زیادی از آنان به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات لازم برای خروج، هنوز در داخل افغانستان هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منبع محلی مذکور در کلفگان، پس از مسلط شدن طالبان بر آن شهرستان، عزت‌الله سلاح‌ها و ابزارهای نظامی خود را به طالبان تسلیم کرد  و از مسئولان محلی آن گروه «امان‌نامه» دریافت کرده بود. به باور این منبع، عزت‌الله با اعتماد به امان‌نامه و عفو عمومی که رهبری طالبان صادر کرد، برای فرار از افغانستان اقدام نکرد و در خانه‌اش در کلفگان ماند تا از فرزندانش مراقبت کند.

گفته می‌شود که دو روز پیش افراد طالبان به خانه عزت‌الله هجوم بردند و پس از بازرسی، اعلام شد که سه قبضه اسلحه در آن‌جا یافته‌اند و به همین دلیل، افراد طالبان عزت‌الله را بازداشت و زندانی کردند. به نقل از منبع مذکور، دادگاه محلی طالبان پس از دو روز حکم اعدام عزت‌الله را صادر کرد و او با استفاده از همان سلاح‌هایی که از خانه‌اش کشف شده بود، تیرباران شد.

با آنکه سران طالبان در نشست‌های بین‌المللی و در مصاحبه‌ با رسانه‌ها، از برقراری کامل امنیت و عفو عمومی در سراسر افغانستان صحبت می‌کنند، اما کشتارهای هدفمند و صدور احکام اعدام در دادگاه‌های محلی طالبان علیه کارکنان پیشین نهادهای امنیتی و فرماندهان نیروهای مردمی در دولت پیشین، نشان می‌دهند که ادعاهای طالبان در رسانه‌ها برعکس جریان واقعی وقایع در افغانستان است.