استقبال محتاطانه روسیه و چین از تصمیم ایران به ازسرگیری مذاکرات احیای برجام

باقری کنی و هیئت همراه او قرار است با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، دیدار و گفت‌و‌گو کنند

علی باقری کنی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با مسئولان اتحادیه اروپا- Iranian Foreign Ministry / AFP

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در توییتی نوشت که کشورش از اینکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است تا پایان ماه نوامبر (حدود یک ماه دیگر) به مذاکرات هسته‌ای باز می‌گردد، استقبال کرده است. او افزود که چین «از هر دو طرف در حل‌وفصل اختلاف‌هایشان از طریق گفت‌و‌گو، حمایت می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخاییل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، هم در روز پنجشنبه، با اشاره ضمنی به دیدار معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با انریکه مورا و دیگر مسئولان اتحادیه اروپا در بروکسل، در توییتی نوشت: «برای جلوگیری از هر گمانه‌زنی، به شما اطمینان می‌دهم که این [دیدار] شروع مسیری جداگانه برای مذاکرات بر سر برجام نیست. این تنها یک مشاوره عادی است. ما چشم‌انتظار از سرگیری مذاکرات وین هستیم.»

اولیانوف در توییتی دیگر، در واکنش به توییت یک روزنامه‌نگار نشریه فارین پالیسی که درباره امکان نجات برجام ابراز تردید کرده بود، چنین نوشت: «ممکن است میان روزنامه‌نگاران، تحلیلگران، ناظران، حامیان و مخالفان برجام تردیدهایی وجود داشته باشد اما طرف‌های مذاکرات وین باید آن‌ها (تردیدها) را کنار بگذارند. آنان باید بر اساس این درک پیش بروند که موظف به موفقیت‌اند، چرا که چیزهای بسیار مهمی در خطر است.»

از سویی، علی باقری کنی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از دیدار با مسئولان اتحادیه اروپا در بروکسل، تاکید کرده است که جمهوری اسلامی با ایالات متحده آمریکا مذاکره نخواهد کرد. او به خبرگزاری ایرنا گفت: «ما با ۱+۴ گفت‌وگو داریم و در واقع هنوز زمینه لازم برای اینکه آمریکایی‌ها بتوانند به برجام بازگردند، فراهم نشده است.»

باقری کنی روز پنجشنبه از بروکسل به مسکو می‌رود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که باقری کنی و هیئت همراه او قرار است با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، و میخاییل باگدانف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزارت خارجه روسیه، دیدار و گفت‌و‌گو کنند.