مایک پنس: علاقه بایدن به توافق با ایران برای آمریکا خطرناک است

معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت که دولت بایدن در برابر ایران ضعف نشان می‌دهد

مایک پنس (سمت رات) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا-Brendan Smialowski / AFP

مایک پنس، معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید، تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند «تهران را به تجاوزهای بیشتر در منطقه ترغیب کند.»

پنس در نشست ایران آزاد ۲۰۲۱ که در واشینگتن برگزار شد گفت، «شیفتگی بایدن نسبت به توافق با ایران برای آمریکا خطرناک است».

به گزارش نیوزویک، پنس گفت: «با دولت کنونی که شیفته برجام است، از محکوم کردن حمله‌های موشکی علیه اسرائیل خودداری می‌کند و خروج فاجعه‌باری از افغانستان داشته، دشمنان ما نشانه‌های ضعف در این دولت را احساس می‌کنند.» او افزود: «ضعف شیطان پرور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست چهره‌هایی از میان دمکرات‌ها از جمله سناتور جو لیبرمن نییز حضور داشتند.

پنس با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، ابراهیم رئیسی را قاتل و بر سر کارآوردن او را نشانه ضعف رژیم جمهوری اسلامی توصیف کرد. او همچنین گفت که جمهوری اسلامی می‌خواهد به کمک دولت رئیسی هرگونه اعتراض مردمی را سرکوب کند. پنس تاکید کرد که همه نشانه‌ها حاکی از آن است که مردم ایران آماده تغییرند.

معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمرییکا گفت که جرایمی که رئیسی مرتکب شده نباید بدون مجازات بماند.

دولت دونالد ترامپ بر خلاف دولت بایدن تلاش می‌کرد از طریق استراتژی فشار حداکثری تهران را به میز مذاکره بازگرداند. اما بایدن ادعا می‌کند که این استراتژی شکست خورده و باید مساله ایران را از طریق دیپلماسی حل کرد.

با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دولت بایدن نشانه‌های متعددی از ضعف را در قبال جمهوری اسلامی بروز داده و همین رویکرد تهران را ترغیب کرده تا به دنبال امتیازهای حداکثری باشد.

در حال حاضر مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند آماده مذاکره با اروپا برای بازگشت به برجام‌اند اما آمریکا برای ورود به مذاکرات باید جدیت خود را ثابت کند.

لغو تحریم‌ها، تضمین خارج نشدن دوباره از برجام و برقراری روابط تجاری و اقتصادی از جمله خواسته‌های جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.