باقری کنی اولین دور مذاکره ۱+۴ را در مسکو برگزار می‌کند

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید روسیه و چین با «مذاکره نتیجه‌محور» هم‌نظرند

علی باقری کنی-عکس از بورسان

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در مسکو به سر می‌برد، گفت: «روسیه و چین از مذاکرات نتیجه‌محور استقبال می‌کنند.» او همچنین اعلام کرد که به دعوت همتای روسی خود روز جمعه نخستین دور مذاکرات ۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) را برگزار می‌کند.

مذاکرات نتیجه‌محور عنوانی است که تیم جدید مذاکره‌ ‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی برای رویکرد خود در مذاکرات احیای برجام انتخاب کرده است.

تهران ادعا می‌کند به دنبال کسب نتیجه است و این نتیجه باید شامل لغو همه تحریم، تضمین خارج نشدن دوباره از برجام و عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران باشد.

به گزارش ایرنا باقری کنی پنجشنبه شب با هدف مذاکره دوجانبه با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه درباره دور جدید مذاکره‌های هسته‌ای به پایتخت روسیه سفر کرده است.

باقری کنی بامداد جمعه گفت که پیش‌بینی می‌کند روسیه و چین همراهی خوبی با مواضع جمهوری اسلامی درچارچوب گفت‌و‌گو‌های ۱+۴ داشته باشد.

باقری کنی که چهارشنبه به بروکسل سفر کرده بود پس از ملاقات با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که مذاکرات احیای برجام تا پیش از پایان ماه نوامبر یعنی حدود یک ماه دیگر از سرگرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در حالی که آمریکا بر حضور در این مذاکرات تاکید دارد، پافشار باقری کنی بر گروه ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان است.

ایرنا به نقل از باقری گزارش داد که در همین راستان اولین دور این مذاکرات روز جمعه با طرف روسی انجام می‌شود.  باقری کنی گفت: «در ادامه و بر اساس توافق انجام شده با کشورهای گروه ۱+۴ قرار شد مذاکرات دو جانبه ای نیز با هر یک از این کشورها برای اشتراک دیدگاه‌ها در باره مذاکرات لغو تحریم‌ها ایران انجام شود و در همین چارچوب به دعوت ریابکوف اولین دور این مذاکرات امروز جمعه با طرف روسی انجام خواهد شد.»

آمریکا در شش دور قبلی مذاکرات احیای برجام که پس از آغاز به کار دولت جو بایدن شروع شد، به‌طور غیرمستقیم در این مذاکرات حاضر بود و از آمادگی تهران برای دور هفتم گفت‌و‌گو‌ها استقبال کرده است. اما اکنون تهران می‌گوید بایدن باید ثابت کند که در مذاکره جدی است.

تهران همواره تاکید کرده که به دنبال لغو تحریم‌ها است و «در دور جدید مذاکرات آمادگی طرف مقابل برای تصمیم‌گیری درباره لغو تحریم‌‌ها اهمیت جدی دارد.»

این در حالی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی تهران برای مذاکره گفت که هنوز برای او روشن نیز ایران کاملا آماده باشد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم اکنون در ایتالیا به سر می‌برد تا در اجلاس گروه ۲۰ در رم و پس از آن کنفرانس اقلیمی که هفته آینده در گلاسکو برگزار می‌شود شرکت کند. سالیوان می‌گوید او با رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره مساله هسته‌ای ایران و برجام گفت‌و‌گو خواهد کرد.

همزمان نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز می‌گوید در حاشیه این اجلاس‌ها موضوع ایران را با رهبران اروپا مطرح خواهد کرد.

هنوز روشن نیست اصرار تهران به مذاکره در چارچوب ۱+۴ چه سرنوشتی را برای ادامه مذاکرات احیای برجام به دنبال خواهد داشت. این درحالی است که سه هفته دیگر نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود. تهران در شهریورماه توانست با توافق لحظه‌ آخری با آژانس از صدور قطعنامه در نشست شورای حکام جلوگیری کند و  به نظر می‌رسد تحرک‌های اخیر ایران با نشست آتی شورای حکام بی‌ارتباط نباشد.